Słynny reżyser Jan Klata zdobył w Gdańsku Złotego Yoricka. To nagroda za najlepszą szekspirowską inscenizację sezonu w Polsce. Jej wręczenie było jednym z ostatnich wydarzeń w czasie zakończonego w niedzielę Festiwalu Szekspirowskiego. Nagrodzony spektakl został przygotowany w Narodowym Teatrze Starym w Krakowie. Reżyser wykorzystał dramat, nie jest to przedstawienie na motywach sztuki. Pozostałe dwa spektakle, które dostały się do finału konkursu były rozszerzone o inne teksty. „Kto wyciągnie kartę wisielca, kto błazna” z Teatru im. Juliusza Słowackiego w reżyserii Pawła Miśkiewicza wzbogacono m.in. cytatami z dzieł Samuela Becketta, choć osią spektaklu był „Król Lear”. Natomiast „Burza” z Teatru Polskiego we Wrocławiu w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego to rozszerzenie tekstu m.in. o fragmenty „Małej zagłady” Anny Janko (o książce przeczytasz TUTAJ).
– Jan Klata zaproponował ciekawą, oryginalną, choć kontrowersyjną interpretację „Króla Leara” – powiedział Radiu Gdańsk przewodniczący jury Jacek Kopciński. – Jesteśmy w Watykanie, Lear jest papieżem, jego córki są kapłanami, ale główną ideą tego spektaklu było pytanie o to, co to znaczy być Pomazańcem Bożym na ziemi, co to znaczy sprawować władzę z boskiego nadania. We współczesnym świecie, w kulturze europejskiej, ostatnim takim władcą jest właśnie papież. Klata czytając „Króla Leara” odnalazł w papiestwie współczesne królestwo tego typu – stwierdził Jacek Kopciński.
Jurorzy docenili spójną koncepcję estetyczną spektaklu, jego klarowną kompozycję oraz warsztat artystów zaangażowanych w realizację wizji reżysera.
Jan Klata w 2005 roku w Konkursie o Złotego Yoricka zdobył nagrodę indywidualną za spektakl „H”. Akcję Hamleta umieścił wtedy w gdańskiej stoczni.
W nurcie głównym 19. Festiwalu Szekspirowskiego odbyło się 13 wydarzeń – spektakli i koncertów, w których wzięło udział ponad 6000 widzów. Kolejnych 17 wydarzeń miało miejsce w nurcie SzekspirOFF. Ponadto w ramach Letniej Akademii Szekspirowskiej przeprowadzono 26 spotkań, m.in. międzynarodowe seminarium, warsztaty, spotkania z artystami oraz nowość – Critics Corner – panelowe dyskusje w języku angielskim na temat wybranych spektakli festiwalowych, prowadzone przez wybitnych szekspirologów w kraju i ze świata.