Kopalnia złota i nagi autoportret. Nowe zdjęcia współczesnych artystów w Muzeum Narodowym w Gdańsku

Nowe objekty

Wolność – to wspólny temat nowych dzieł sztuki kupionych w 2015 roku do kolekcji sztuki nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku. Tym razem są to fotografie dokumentujące zjawiska i wydarzenia mające miejsce na półkulach obu Ameryk.

W piątek zaplanowano w Pałacu Opatów w Gdańsku dyskusję z kuratorkami projektu. W sobotę w Muzeum Emigracji będzie można się spotkać z autorem jednej z prac – Krzysztofem Wodiczko.

WZBOGACANIE KOLEKCJI SZTUKI NOWOCZESNEJ

Muzeum Narodowe w Gdańsku od lat uzupełnia kolekcję sztuki nowoczesnej w ramach programu Kolekcje: Rozwój Regionalnych Kolekcji Sztuki Współczesnej prowadzonego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kupowane są dzieła artystów reprezentujących sztukę międzynarodową z ostatnich 30 lat. Prace te mają być uzupełnieniem zbiorów pokazujących prace polskich twórców z ostatnich dekad.

W 2015 roku kupiono pięć fotografii, które podejmują temat wolności. Jest więc feministyczna refleksja nad ciałem Carolee Scheemann, redefinicję historii w publicznych projekcjach Krzysztofa Wodiczki oraz obraz eksploatacji krajów słabo uprzemysłowionych w interpretacji Sebastião Salgado.

źródło: materiały promocyjne

CAROLEE SCHNEEMANN

Amerykańska artystka Carolee Schneemann (ur. 1939 w Fox Chase) jest jedną z prekursorek feminizmu w sztuce. Zajmuje się przede wszystkim performance, fotografią, instalacją i wideo. Głównie interesują ją ciało, które traktuje jako „medium” sztuki. Szczególnie bliskie są jej tematy związane z ciałem i seksualnością.

Praca, którą kupiło gdańskie muzeum to Nude on Tracks. Wchodzi ona w skład 5-częściowego cyklu, zrealizowanego w 1975 roku. Artystka stworzyła rodzaj fotocollage’u z własnym nagim autoportretem. Umieszczała go w krajobrazie (w tym wypadku wśród podkładów kolejowych).

KRZYSZTOF WODICZKO

Artysta urodził się w 1943 w Warszawie, ale od końca lat 70. XX wieku mieszka w Ameryce Północnej. Jest jednym z najbardziej znanych twórców wielkoformatowych projekcji fotograficznych i wideo w przestrzeniach publicznych. Zajmuje się m.in. fotografią, instalacjami dźwiękowymi i malarstwem. Artysta multimedialny, teoretyk sztuki, wykładowca akademicki.

Muzeum kupiło trzy fotografie, które są przykładami działań artysty z lat 80. i 90. XX wieku. Są to prace: Hirshhorn Muzeum w Waszyngtonie (1988); Projekcja w Hiroszimie (1999) i Museum Fridericianum Kassel (1987). Wodiczko podejmuje tematykę antywojenną, pracuje z weteranami amerykańskimi, portretuje osoby wyparte ze świadomości społecznej głównego nurtu, m.in. bezdomnych i pokrzywdzonych.

Od 1992 Krzysztof Wodiczko zrealizował szereg projektów i publicznych projekcji z udziałem imigrantów z różnych stron świata. Na ten temat będzie mówił podczas spotkania w Muzeum Emigracji w sobotę 30 stycznia o godz. 16:00.

SEBASTIÃO SALGADO

Brazylijski fotograf i fotoreporter Sebastião Salgado (ur. w 1944 w Aimorés) posługuje się wyłącznie fotografią czarno-białą. Artysta obecnie głównie zajmuje się dokumentowaniem dzikiej przyrody, wcześniej był znany ze swych prac zaangażowanych społecznie. Jeździł po całym świecie, rejestrując ludzkie migracje, zbiorową pracę ponad siły, m.in. w Europie, Brazylii, Azji Południowo-Wschodniej, Indiach i na Bliskim Wschodzie. Życie brazylijskiego fotografa można poznać oglądając film dokumentalny „Sól ziemi” z 2014 roku w reż. Wima Wendersa.

Muzeum Narodowe w Gdańsku kupiło jedną z najbardziej reprezentatywnych i przełomowych dla artysty prac z cyklu „Serra Pelada” z 1986 roku. Fotografia ta stanowi zapis ponadludzkiej pracy tysięcy poszukiwaczy złota w Brazylii. Wizualnie robotnicy budzą skojarzenia z powszechnym wyobrażeniem o niewolnikach budujących piramidy, którzy jednak dobrowolnie pracują w kopalni złota.

PREZENTACJA DZIEŁ

O nowych w kolekcji fotografiach i rozwoju zbioru prac sztuki nowoczesnej porozmawiają w piątek 29 stycznia o 17:00 kuratorki projektu: Małgorzata Paszylka-Glaza i Małgorzata Zwolicka-Taraszkiewicz. Moderatorem spotkania będzie dr Hubert Bilewicz z Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego. Spotkanie odbędzie się w Oddziale Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku, czyli w Pałacu Opatów w Gdańsku-Oliwie.

Marzena Bakowska

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj