To kwintesencja kultury Chin. 17 stycznia w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim będzie można zobaczyć słynną operę pekińską. – Trzeba znać język jej symboli, aby ją zrozumieć – mówi popularyzator opery Jerzy Snakowski.
JESZCZE BARDZIEJ SKONWENCJONALIZOWANA NIŻ EUROPEJSKA OPERA
Przy pomocy muzyki i tańca opowiada się pewną historię. To jedyny wspólny element chińskiej opery ze sztuką znaną mieszkańcom świata zachodniego. – Ci, którzy uważają, że nasza opera jest niezrozumiała, to opera chińska będzie dla nich tym większym wyzwaniem – podkreśla Jerzy Snakowski.
Aktorzy ubrani są w barwne stroje i maski, prezentowane są widowiskowe pokazy akrobatyczne i taniec, a muzyka jest grana na tradycyjnych chińskich instrumentach. Każdy kolor, rekwizyt i gest ma swoje znaczenie.
– Kolor czerwony jest przeznaczony dla superbohaterów, najczęściej dzielnych wojowników. Biała kropka na nosie oznacza, że jest to człowiek brzydki. Kobieta ubrana na biało nie jest panną młodą, tylko złośliwą plotkarą lub gra śmierć – wyjaśnia popularyzator opery. – Chodzenie w kółko to symbol dalekiej podróży. Przewrócone krzesło oznacza skałę, a kilka krzeseł ustawionych w rzędzie – łóżko.
ROMANTYCZNE SCENY I DYNAMICZNE POKAZY WALKI
Podobno cały repertuar tego gatunku obejmuje ponad 3800 sztuk. Obecnie wystawiane są zarówno tradycyjne opery pekińskie, jak i nowe dzieła, które zdobywają uznanie również zagranicznych widzów. W programie wieczoru w Gdańsku są cztery spektakle, w których romantyczne sceny przeplatają się z dynamicznymi pokazami walki oraz dowcipnymi skeczami.
W „Wielki Wu sprzedaje placki” mieszkańcy miasteczka wyśmiewają prostego sprzedawcę placków za jego niski wzrost – a ten, sprowokowany, zdradza się ze swoimi niezwykłymi umiejętnościami, zaskakując wszystkich. „Niebianka rozsypuje kwiaty” to opowieść o dziewczynie, której Budda rozkazuje opuścić Rajską Krainę Wonnych Kwiatów i udać się na ziemię.
„U zbiegu trzech dróg” opowiada historię generała Jiao Zan, z armii dynastii Song, który zostaje zesłany na wyspę Sha Men za zabójstwo Xie Tingfang, zdradzieckiego oficjela. Ostatnie przedstawienie to „Awantura w niebiańskim pałacu”, nawiązujące do powieści Wu Cheng’ena „Wędrówka na Zachód”. Li Jing zostaje wysłany przez Jadeitowego Cesarza, aby pojmać Małpiego Króla. Sun Wukong, znany powszechnie jako Małpi Król, to fikcyjna postać z mitologii chińskiej, bohater wielu legend oraz dzieł literackich i malarskich. Porywczy i humorzasty, przeżywa wiele niezwykłych przygód.
PRZEDSTAWIENIE NA NOWY ROK
W Gdańskim Teatrze Szekspirowskim 17 stycznia o godz. 19:00 wystąpi grupa artystów z Hubei Provincial Peking Opera Theatre, która została uhonorowana tytułem narodowej, głównej trupy Opery Pekińskiej. Przedstawienie zaplanowano z polskimi napisami i narracją. Jest ono organizowane w ramach obchodów Chińskiego Nowego Roku – Roku Koguta.