Wyzwania i szanse sektora gospodarki morskiej w nowym otoczeniu geopolitycznym – to temat przewodni 21. edycji Forum Gospodarki Morskiej. 14 października Gdynia stanie się centrum dyskusji o trendach, zmianach i wyzwaniach stojących przed całą branżą morską. Dyskusje w gronie ekspertów dotyczyć będą m.in. elektrowni wiatrowych, sektora żeglarskiego czy przemysłu okrętowego.
14 października w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym Gdynia znów zagoszczą eksperci związani z przemysłem morskim. W ramach Forum Gospodarki Morskiej będą analizować sytuację, w jakiej znajduje się branża. Wskażą też kierunki jej rozwoju.
Nareszcie możemy powrócić do tradycyjnych dyskusji panelowych z aktywnym udziałem wszystkich zaangażowanych w budowę i rozwój branży morskiej w Polsce. Forum to miejsce wymiany poglądów i dyskusji osób związanych z szeroko rozumianym sektorem gospodarki morskiej. Miasto wspiera rozwój każdego biznesu, jednak obszar gospodarki morskiej jest nam szczególnie bliski, dlatego z radością organizujemy wydarzenie umożliwiające spotkanie specjalistów, które pozwala omówić najważniejsze wyzwania dla branży, sprzyja budowaniu dobrych relacji oraz być może zaowocuje nowymi projektami i kontraktami – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Dyskusje będą dotyczyć różnych zagadnień związanych z gospodarką morską. Podzielono je na pięć bloków tematycznych:
• technologie morskie,
• porty morskie,
• logistyka morska,
• przemysł jachtowy,
• energia odnawialna.
Gościem specjalnym 21. edycji forum będzie dr Małgorzata Bonikowska, prezes Centrum Stosunków Międzynarodowych, która wygłosi wykład o współczesnej sytuacji geopolitycznej i jej skutkach dla naszego regionu. Natomiast obecną sytuację ekonomiczną w Europie i Polsce przeanalizuje Jacek Wiśniewski, główny ekonomista Raiffeisen Banku.
Branżowe dyskusje
Uczestnicy panelu poświęconego technologiom morskim będą się zastanawiać nad rozwojem nowych technologii do napędu statków. Już teraz, według danych firmy Clarksons (ośrodka analityczno-konsultingowego powiązanego z największym maklerem okrętowym), jednostki zasilane paliwami alternatywnymi stanowią obecnie 34 procent liczby zamówień na nowe statki na świecie. Opcją wiodącą jest LNG, ale pojawiają się również statki wyposażone w napęd hybrydowy oraz baterie. Jednostki z napędem LNG są budowane również w polskich stoczniach. Uczestnicy dyskusji zastanowią się też nad konsekwencjami regulacji prawnych, które będą dotyczyć pomiaru śladu węglowego w transporcie morskim.
Gorąca dyskusja wywiąże się zapewne podczas panelu dotyczącego logistyki morskiej. Obecna sytuacja związana z wojną w Ukrainie już wywołuje zmiany w europejskich łańcuchach dostaw. Polskie porty odgrywają w tym procesie znaczącą rolę, bo właśnie przez nie transportowane jest ukraińskie zboże przeznaczone na eksportu na rynki zagraniczne. W planach są kolejne inwestycje w portach i kolejowych stacjach przyportowych, które mają zwiększyć ich zdolności przeładunkowe. Czy uda się stworzyć nowe wydajne środowisko logistyczne, które zapobiegnie wizji niedoboru surowców oraz produktów spożywczych? Takie pytanie postawią sobie prelegenci. Uczestnicy tego panelu zastanowią się również nad innymi zagrożeniami płynącymi z dominującej pozycji głównych morskich operatorów kontenerowych, które mogą skutkować rosnącymi stawkami frachtowymi, przy jednoczesnym pogarszaniu się jakości usług.
Sytuacji polskich portów zostanie poświęcona osobna debata. Prezesi portów z Gdyni, Gdańska, Szczecina i Świnoujścia omówią strategię rozwoju swoich przedsiębiorstw. Zastanowią się również nad potrzebami i oczekiwaniami partnerów biznesowych wobec infrastruktury portowej. Prelegenci omówią także rolę mniejszych portów. Dzięki otwarciu przekopu przez Mierzeję Wiślaną oraz planowanemu wykonaniu pogłębienia toru podejściowego w Elblągu może pojawić się już niebawem port morski o znaczeniu lokalnym i uzupełniającym.
Ważnym tematem, którego nie może zabraknąć podczas tegorocznej edycji wydarzenia, jest zagadnienie energii odnawialnej, także w odniesieniu do gospodarki morskiej. Energetyka wiatrowa na morzu, ekologiczne rozwiązania wdrażane w polskich portach, a także polityka wodorowa – to kierunki rozważań podczas tego panelu. Komisja Europejska już w 2020 roku wskazała zielony wodór jako jeden z kluczowych nośników energii, który może przyczynić się do realizacji założeń Europejskiego Zielonego Ładu. Do 2050 roku wodór ma być w pełni zeroemisyjnym, ogólnodostępnym źródłem energii w UE. Prelegenci zapewne wyjaśnią, w jaki sposób może on zostać wykorzystany w gospodarce morskiej.
Polska jest ósmym na świecie i piątym w Europie eksporterem jachtów, jak wynika z danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Dlatego tej tematyki nie może zabraknąć podczas tegorocznego forum. Polski przemysł jachtowy liczy około 1000 firm, które zatrudniają blisko 50 tys. osób. Według danych PIE, rodzime stocznie produkują rocznie ok. 22 tys. jachtów motorowych i żaglowych. Od początku wojny w Ukrainie wiele polskich przedsiębiorstw z tego sektora, solidaryzując się z ukraińskim narodem, zerwało współpracę z rosyjskimi i białoruskimi partnerami handlowymi. W jaki sposób sankcje nałożone na Rosję wpłynęły na ten sektor biznesu? O perspektywach dalszego rozwoju będą mówili uczestnicy panelu dotyczącego przemysłu jachtowego.
Tematy do dyskusji szeroko konsultujemy zarówno w Polsce, jak i za granicą. Chcemy, aby Forum Gospodarki Morskiej Gdynia było wiodącym w skali kraju i Europy miejscem biznesowych kontaktów dla przedstawicieli firm gospodarki morskiej, mediów oraz organizacji reprezentujących branże morskie – mówi Sławomir Kalicki, prezes Inter Marine, lider forum.
Gośćmi honorowymi 21. edycji forum będą:
• Anders H. Eide – ambasador Norwegii w Polsce,
• Marisa Farrugia – ambasador Malty w Polsce,
• Ole Toft – ambasador Danii w Polsce.
Udział w wydarzeniu jest bezpłatny.
Aby wziąć w nim udział, należy zarejestrować się na stronie internetowej Forum Gospodarki Morskiej: https://forum.gdynia.pl/rejestracja/