Festiwal instrumentów historycznych CAPPELLA ANGELICA
Edycja 2023 – Stwarzanie światów
Bazylika Mariacka w Gdańsku
Soboty lipca: 1.07, 8.07, 22.07, 29.07.2023, godz. 20:30
Bilety online: na platformie ekobilet https://ekobilet.pl/fundacja-silva-rerum lub na godzinę przed rozpoczęciem koncertów w Bazylice Mariackiej
Wydarzenie dofinansowano ze środków Miasta Gdańska
dawne instrumenty, współczesne konteksty
Jak brzmiałyby Anioły Mariackie, gdybyśmy mogli je usłyszeć? To pytanie, wokół którego od ponad koncentruje się intymny festiwal instrumentów historycznych CAPPELLA ANGELICA. Anioły Mariackie – grające na różnych instrumentach figury z XVIII-wiecznego prospektu organowego Bazyliki, zawieszone w powietrzu w bezgłośnym koncercie. Udźwiękawiają je muzycy zespołu instrumentów historycznych Silva Rerum arte i zaproszeni goście, pod kuratorskim okiem flecistki Mai Miro. Kapela gra muzykę dawną w duchu wykonawstwa historycznego, łącząc dźwięki z epoki z improwizacją i muzyką współczesną.
edycja 2023
Tegoroczna edycja festiwalu Cappella Angelica odbywa się pod hasłem „Stwarzanie światów”. W dwie pierwsze soboty lipca festiwal zaprezentuje ciekawe i mało znane historyczne konteksty dźwiękowe.
Otwierający festiwal koncert z udziałem doskonałego klawesynisty młodego pokolenia, Maksyma Zajączkiewicza, przeniesie nas do XVII-wiecznego Gdańska i jego muzyki. Będzie to okazja do posłuchania dźwięków z Tabulatury Oliwskiej, Tabulatury Gdańskiej, muzyki Andrzeja Hackenbergera czy Paula Sieferta, wykonywanej na instrumentach historycznych.
Natomiast 8 lipca festiwal gościć będzie krakowskiego gambistę, Mateusza Kowalskiego, który zaprezentuje unikatową praktykę gry na violi da gamba – lyra viol. Na przełomie XVI i XVII wieku zaczęto eksperymentować z różnymi strojami (skordaturami) tego instrumentu – aby rozszerzyć jego możliwości akordowe i wolumen brzmienia. Tabulatury z wykorzystaniem różnych strojów stały się prawdziwą modą wśród przedstawicieli właściwie każdej warstwy angielskiego społeczeństwa. Na violi grała królowa Anna Duńska oraz dwóch jej synów. Grali służący, hydraulicy, stolarze oraz wyplatacze koszy. A ten, kto wykonywał zapisane tabulaturą, wykorzystujące różnorodne skordatury utwory, grał na gambie „na sposób liry”. Zawodowi muzycy-gambiści, aby przyciągnąć uczniów, wymyślali kolejne i kolejne skordatury. I tak oto w całym zachowanym repertuarze z tradycji lyra viol – a są to tysiące głównie solowych, krótszych lub dłuższych kompozycji – zidentyfikowano aż 59 strojów!
Mateusz Kowalski: „Antologia jest zarazem wspomnieniem dwóch szczególnych dla polskiego nurtu muzyki dawnej osób, które powołały do istnienia instrument, na którym zagram.
Kopię angielskiej violi autorstwa Henry’ego Smitha z 1637 r., zamówił i grał na niej Maciej Kaziński – wszechstronny muzyk, kompozytor, tłumacz, wieloletni dyrektor festiwalu Pieśń Naszych Korzeni w Jarosławiu. Instrument wykonał w 2013 roku gdański lutnik Jacek Wesołowski – znany specjalista w dziedzinie budowania dawnych instrumentów smyczkowych. Obu tych artystów nie ma już z nami… Pozostała jednak viola, dzięki której pamięć o nich może trwać.”
Druga połowa festiwalu przeniesie nas delikatnie w stronę współczesności.
22 lipca swój koncert zaśpiewa paryska wokalistka, Laure Slabiak. Laure pracuje właśnie nad nową płytą, w której XVI-wieczne air de cour dostają zupełnie nowe, współczesne, songowe życie. Wokalistce towarzyszyć będą wiolonczelistka Weronika Kulpa i kontrabasista Maciej Sadowski, a także zespół instrumentów historycznych Silva Rerum arte.
29 lipca Cappella Angelica zaprasza na koncert improwizowany wokół muzyki Barbary Strozzi. Zagrają: Raphael Rogiński (gitara), Maja Miro (flety historyczne, elektronika), Katarzyna Podpora (amplifikowane obiekty), Max Kohyt (kontrabas elektryczny, elektronika). Che si può fare…? Cóż można zrobić, gdy gwiazdy zdają się spiskować przeciwko nam? Ta niezwykle przejmująca aria Barbary Strozzi zdaje się być ściśle związana z losem włoskiej kompozytorki, której powodzenie w XVII-wiecznym świecie muzyki było ściśle związane z łaskawością męskich patronów.
Koncerty będzie można usłyszeć w soboty lipca o godz. 20:30 w unikatowej akustyce Bazyliki Mariackiej.
Bilety dostępne są na platformie ekobilet lub przed koncertem. Wydarzenie dofinansowane zostało ze środków Miasta Gdańska.