Zasada powiązania szkoły z rodziną uczniów, jak również problematyka włączenia w tego typu relacje oddziaływań szeroko rozumianych kręgów środowiska lokalnego jest przedmiotem refleksji pedagogicznej, w ramach której dokonuje się analiz zależności miedzy efektywnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły a stopniem zorganizowania i zintegrowania społeczności włączonej w procesy realizacji zadań edukacyjnych. Warto zasygnalizować, że w perspektywie historycznej temat współdziałania szkoły (nauczycieli/nauczycielek) i rodziców (domu rodzicielskiego) sięga XV/XVI wieku.
Dzieje nowożytne oraz współczesne uwarunkowania polityczno-oświatowe przyniosły istotne przewartościowania w zakresie stosunków rodziny i szkoły (zarówno na płaszczyźnie teoretycznej, jak i w wymiarze praktycznym). Przeobrażenia te warunkują nowe możliwości, ale i wyzwania dla procesów określania, rozumienia, interpretowania i nadawania znaczeń kategoriom ujawniającym się w ramach fenomenu, jakim jest współpraca pomiędzy nauczycielami/nauczycielkami a rodzicami.
I właśnie to jest tematem seminarium O mamie i tacie bąbelka, czyli o współpracy szkoły z rodzicami w narracjach nauczycieli/nauczycielek szkół średnich – studium fenomenograficzne, które odbędzie się 3 kwietnia 2025 r. w Europejskim Centrum Solidarności.
Podczas seminarium przedstawione zostaną najnowsze wyniki badań fenomenograficznych, które objęły nauczycielki i nauczycieli pracujących w liceach ogólnokształcących w województwie pomorskim, reprezentujących wszystkie pokolenia obecne na rynku pracy, mianowicie:
1. Pokolenie Baby Boomers (BB, Generation me, Pokolenie wyżu demograficznego, Vietnam Generation); urodzeni: 1946–1964,
2. Generation X (Post-Boomers, Gen X, Generalich 13, Baby Busters, Twenty-somethings, Pokolenie NIC); urodzeni: 1965–1979,
3. Pokolenie Y (Internet Generation, Pokolenie Millenium, Pokolenie klapek i ipodów, Generacja Google, Pokolenie SMS); urodzeni: 1980–1994,
4. Pokolenie Z (C, iGeneration, Gen Tech, Gen Wi, Net Gen, Digital Natines, Gen Next, Post Gen); urodzeni: 1995 – obecnie (Smolbik-Jęczmień, 2017, s. 140; Wiktorowicz, Warwas 2016, s. 22).
Serdecznie zapraszamy!
Liderzy projektu: prof. dr hab. Krzysztof Jakubiak (UG), dr Małgorzata Obrycka (UG), dr Paweł Śpica (UG)
Współorganizatorzy: dr Aleksandra Zahorska (UG), dr Michalina Hładun (PSW), dr Szymon Dąbrowski (UP), dr Łukasz Androsiuk (UP)





