Kino na Szekspirowskim

Pod koniec maja wystartuje po raz 9. najpiękniejsze kino plenerowe w Gdańsku – kino na dachu Teatru Szekspirowskiego. Pokazy inspirowane są słynnymi projekcjami filmowymi „Rooftop cinema”, które odbywają się od wielu lat na dachach budynków Nowego Jorku. W programie znalazły się filmy z najwyżej półki – najciekawsze pozycje, które zdobyły nagrody i wyróżnienia na najważniejszych światowych festiwalach filmowych, takich jak Berlinale, Cannes, Sundance czy Wenecja. Pojawią się filmy Oskarowe, laureaci Europejskich Nagród Filmowych, Złotych Globów czy BAFTY. Przez cały sezon odbędą się 34 seanse w wyjątkowej scenerii – z widokiem na dachy gdańskich kamienic.

Pokazy odbywają się w środy, piątki i soboty tuż po zmroku. Inauguracja 9 sezonu: 29 maja o 21:30.

 

Od maja do sierpnia zobaczymy w sumie 19 wyjątkowych filmów, z których część będzie wyświetlana dwu lub trzykrotnie. Będą to komedie, dramaty, thrillery i najlepsze kino autorskie ostatniego sezonu festiwalowo-kinowego.
Tegoroczną edycję zainauguruje głośny tytuł zza oceanu „Wszystko, wszędzie, naraz” w reżyserii duetu Daniels, którzy rozbili bank na ubiegłorocznych Oskarach, zdobywając 7 statuetek. To najbardziej odjechany film ostatnich lat, który zrywa z konwencjami, przekracza granice, nie uznaje zasad. Wybuchowe połączenie komedii, kina akcji, science-fiction z parodią kina gatunkowego i autorskiego, które nie tylko bawi, ale też przemyca cenne uwagi o współczesnym świecie.

Z tegorocznych nowości zobaczyć będzie można tak mocne tytuły jak: dramat sądowo-rodzinny „Anatomia upadku” francuskiej reżyserki Justine Triet, za który zdobyła Złotą Palmę w Cannes i Oskara za najlepszy scenariusz oryginalny; „Obsesja” Todda Haynesa, nominowany do Złotej Palmy i Oskarów majstersztyk kina psychologicznego z rewelacyjnymi kreacjami Julianne More i Natalie Portman; „Perfect Days” mistrza europejskiego kina Wima Wendersa, będące afirmacją prostoty i piękna życia czy „Priscilla” Sophi Coppoli, opowiadający o burzliwym małżeństwie Elvisa Presleya i młodziutkiej dziewczyny, która straciła dla niego głowę i swoją młodość.

Obejrzeć będzie można także „Pamięć”, ostatni film Michela Franco, jednego z najciekawszych współczesnych reżyserów, meksykanina, autora głośnego „Sundown” i „Nowego porządku”. Tym razem Franco przygląda się dwójce bohaterów, którzy muszą zmierzyć się z własną pamięcią. W programie znalazł się również jeden z najmocniejszych filmów roku „Strefa interesów” Jonathana Glazera, polska koprodukcja opowiadająca o rodzinie komendanta Auschwitz w czasie II wojny światowej, która zdobyła dwa Oskary, w tym za Najlepszy film międzynarodowy, Złote Globy, BAFTE oraz Grand Prix Festiwalu w Cannes.

W programie nie zabrakło tradycyjnie filmów wielkomiejskich z Nowym Jorkiem w tle, skąd zaczerpnięta jest inspiracja pokazami filmowymi na dachach. „Poprzednie życie” kanadyjsko-koreańskiej reżyserki Celine Song to współczesne love story, którego akcja rozgrywa się w wielkich metropoliach Nowego Jorku i Seulu. Debiut reżyserki stał się przebojem festiwalu w Sundance i Berlinale, gdzie prezentowano go w konkursie głównym. Pokazem specjalnym Berlinale z kolei był w ubiegłym roku film „Miłość bez ostrzeżenia” Rebecci Miller, błyskotliwa komedia o miłości, twórczości, kryzysie tożsamości i śmietance towarzyskiej Manhattanu. Film Miller, podobnie jej poprzedni „Plan Maggie” utrzymany jest w klimacie intelektualnych komedii Woody’ego Allena, z galerią barwnych postaci, a u boku Anne Hathaway i Petera Dinklaga gra nasza znakomita Joanna Kulig.
Komedią, o jakiej nikomu się nie śniło jest film „Dream Scenario” Kristoffera Borgliego z roli głównej z Nicolasem Cage’em, który wciela się w szarego, neurotycznego wykładowcę akademickiego, który w dziwnych okolicznościach nagle zaczyna śnić się wszystkim dookoła. Ta surrealistyczna komedia przypomina filmy Michela Gondry’ego, Spike’a Jonze’a czy Charliego Kaufmana, a reżyser podobnie jak w swoim poprzednim filmie („Chora na siebie”) celnie analizuje kulturę celebrytów i internetu.
Na miłośników surowego kina nordyckiego oraz czarnego humoru humoru czekają dwa islandzkie filmy: kino drogi Hilmara Oddssona „Matka siedzi z tyłu” oraz zwariowana komedia „Latanie dla początkujących” Gunnara Sigurðssona.

To tylko wybrane filmy z bogatego tegorocznego repertuaru kina, którego projekcje odbywać się będą 2-3 razy w tygodniu przez cały sezon, od 29 maja do 30 sierpnia. W przypadku niesprzyjających warunków atmosferycznych (silny wiatr, deszcz) wybrany seans odbędzie się w innym terminie.

 

Bilety w cenie 19 zł w przedsprzedaży i 21 zł w dniu pokazu do nabycia na stronie internetowej kina.

Miejsce projekcji: Gdański Teatr Szekspirowski, ul. Bogusławskiego 1 (taras na nad częścią administracyjną Teatru, wejście przez dziedziniec). Organizatorem i pomysłodawcą kina jest Stowarzyszenie Kulturalne Hamulec Bezpieczeństwa.

Główni partnerzy: Gdański Teatr Szekspirowski, KINO PRO, Fundacja Nowa Strefa Kultury, Miasto Gdańsk.

 

Więcej informacji i zakup biletów:

www.KinoNaSzekspirowskim.pl

https://www.facebook.com/kinonaszekspirowskim

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj