Certyfikat SSL jest niezbędny, jeśli chcesz budować wiarygodność własnej strony internetowej w sieci. Nawet najlepsza witryna nie przyniesie ci żadnych korzyści, jeśli użytkownicy będą mieli obawy przed jej odwiedzeniem.
Sprawdź, co musisz zrobić, żeby otrzymać certyfikat SSL i stać się wiarygodnym dla klientów online!
Czym jest certyfikat SSL?
SSL, czyli Secure Socket Layer to protokół sieciowy opracowany blisko 30 lat temu, który ze względu na swoją prostotę zastosowania, uniwersalność oraz niezawodność został przyjęty jako standard szyfrowania połączeń internetowych. Zastosowanie SSL w danej domenie potwierdza certyfikat SSL, czyli pewnego rodzaju dokument wydawany przez specjalnie do tego powołane urzędy.
O zabezpieczeniu strony przez SSL świadczy obecny w pasku adresu przedrostek https: (zamiast http:), a także zamknięta kłódka i niekiedy identyfikator właściciela witryny. Warto wiedzieć, że jeśli chcesz uzyskać certyfikat SSL, nie musisz zwracać się bezpośrednio do urzędu certyfikacji – wystarczy jeśli zawnioskujesz u dostawcy usług internetowych.
Jak działa SSL?
Strony niezabezpieczone certyfikatem SSL przesyłają dane do serwera w sposób pozwalający na ich łatwe przechwycenie i odczytanie, ponieważ nie są szyfrowane w żaden sposób. Kiedy strona jest chroniona protokołem SSL, wówczas komunikacja między serwerem a przeglądarką odbywa się w sposób zaszyfrowany.
W momencie nawiązania połączenia przez przeglądarkę z wybraną stroną www zabezpieczoną protokołem SSL, następuje ustalenie algorytmów i kluczy szyfrujących między przeglądarką a serwerem www. We wstępnej fazie połączenia SSL wykorzystuje kryptografię asymetryczną (z kluczem publicznym), przy której pomocy uzgadniane są klucze symetryczne do szyfrowania danych.
Różne stopnie ochrony SSL
Certyfikat SSL chroni twoją stronę, jednak może to robić w zróżnicowanym stopniu, co wiąże się z różnymi poziomami opłat za wydanie takiego certyfikatu. W zależności od potrzeb możesz wybrać:
- certyfikat podstawowy DV (Domain Validation) – w procesie certyfikacji urząd sprawdza zgodność danych wnioskodawcy z danymi rejestrowymi domeny. Taki certyfikat można uzyskać bardzo szybko, zwykle trwa to około godziny;
- poziom zaawansowany OV (Organisation Validation) – urząd sprawdza nie tylko zgodność danych, ale także weryfikuje je. Dlatego nie da się uzyskać certyfikatu SSL OV bez podania takich danych firmy jak NIP, REGON, czy nr wpisu do KRS;
- najwyższy poziom ochrony EV (Extended Validation) – proces nadania certyfikatu może trwać nawet tydzień, ponieważ urząd weryfikuje dane firmowe głębiej, sprawdzając także faktycznie prowadzoną działalność wnioskodawcy.
Dodatkowo możesz zawsze ubiegać się o uwierzytelnienie uzupełniające nazywane Certyfikatem Wildcard (ochrona subdomen w domenie), a także o certyfikat typu Multidomain, który chroni wiele twoich domen jednocześnie.
Jakie warunki musisz spełnić, żeby otrzymać certyfikat SSL?
- pod domeną, dla której wnioskujesz o certyfikat musi znajdować się strona internetowa;
- domena musi być zarejestrowana na dane widoczne w bazie WHOIS;
- przed złożeniem wniosku musisz utworzyć konto e-mail w postaci „admin@twojadomena.pl” czy „admin@twojadomena.com” itd.
Oczywiście „twoja domena” to domena, dla której wnioskujesz o certyfikat.
Dlaczego warto zabezpieczyć stronę certyfikatem SSL?
Powodów, dla których warto zabezpieczyć stronę certyfikatem SSL jest kilka:
- realna ochrona danych klientów i użytkowników strony. Odwiedzający witrynę pozostawiają swoje dane np. w formularzach kontaktowych, rejestracyjnych czy zakupowych, a dzięki SSL przesyłanie tych danych między użytkownikiem a serwerem jest zaszyfrowane;
- poczucie bezpieczeństwa użytkownika – dzięki widocznej kłódce i przedrostkowi https: użytkownik ma pewność, że jego dane są chronione;
- wiarygodność właściciela domeny – certyfikat SSL oznacza weryfikację, a więc uwiarygodnienie strony internetowej.
Warto wiedzieć, że strona, która nie jest chroniona certyfikatem SSL nie może zostać wyświetlona użytkownikowi bez ostrzeżenia o niebezpieczeństwie. Dlatego jeśli zaniechasz zabezpieczenia strony protokołem, wielu potencjalnych użytkowników może po prostu zrezygnować z wejścia na nią po wyświetleniu się komunikatu.
artykuł sponsorowany