Przedsiębiorcy coraz chętniej korzystają z usług wyspecjalizowanych firm logistycznych. Taki trend można zauważyć na przykład w dynamicznie rozwijającej się branży e-commerce. Sprzedawcy mogą w ten sposób zaoszczędzić między innymi na kosztach magazynowania i transportu towarów, a jednocześnie zagwarantować sobie wysoką jakość obsługi klienta.
Warto więc dowiedzieć się, jak dokładnie działają operatorzy logistyczni w Polsce i jakie są najważniejsze zalety oraz wady współpracy z nimi.
Kim jest operator logistyczny?
Operator logistyczny lub Logistics Service Provider to firma zewnętrzna świadcząca kompleksowe usługi w zakresie poszczególnych etapów łańcucha dostaw. Takie przedsiębiorstwo cechuje się zazwyczaj bardzo elastycznym charakterem, starając się jak najlepiej dostosować swoją ofertę do specyfiki i potrzeb klientów. Operatora logistycznego można uznać za pośrednika pomiędzy dostawcami a nabywcami produktów.
Zadania logistyczne wykonywane przez operatorów mogą różnić się w zależności od specjalizacji, charakteru klientów, a także zasięgu działalności. Firmy tego typu są bowiem aktywne zarówno na rynku krajowym, jak i międzynarodowym. Przeważnie zajmują się składowaniem towaru, dystrybucją i spedycją, lecz ich oferty bywają nieraz zdecydowanie szersze.
Zadania operatorów logistycznych — czym się zajmują?
Operatorzy zajmują się szeroko pojętym zarządzaniem logistyką. Ich obowiązki dotyczą przepływu ładunków pomiędzy dostawcami a nabywcami i mogą obejmować między innymi:
• usługi magazynowe,
• transport i spedycję,
• kompletację zamówień,
• organizację zaopatrzenia i dostaw,
• prowadzenie dokumentacji logistycznej,
• kontrolę stanu i ilości towaru.
Dokładny zakres usług logistycznych zależy często od tego, w jakiej branży specjalizuje się operator. Zupełnie innych rozwiązań wymagają na przykład towary wielkogabarytowe, a innych choćby artykuły FMCG.
Rodzaje operatorów logistycznych
Warto zauważyć, że odpowiedzialność operatora logistycznego zależy także od jego metody działania. Wyróżnić można aż 5 modeli logistyki:
1PL (First Party Logistics)
Termin używany w odniesieniu do każdej firmy, która samodzielnie zajmuje się logistyką. Często są to duże przedsiębiorstwa o nieskomplikowanym profilu działalności. Inwestują one w zakup lub najem niezbędnego sprzętu oraz przestrzeni magazynowej, aby na własną rękę zorganizować cały łańcuch dostaw. Budują w tym celu także swój zespół pracowników.
2PL (Second Party Logistics)
Model, w którym przedsiębiorca korzysta z usług podwykonawcy w celu realizacji wybranych procesów logistycznych. Przykładem takiego rozwiązania może być zatrudnienie przewoźnika przez firmę zajmującą się handlem elektronicznym.
3PL (Third Party Logistics)
Najpopularniejsze rozwiązanie w zakresie outsourcingu logistyki, którego popularność wciąż rośnie. Operatorzy działający w tym modelu świadczą szeroki zakres usług, obejmujący między innymi transport i magazynowanie, ale także kompletację zamówień, obsługę zwrotów, a nawet pakowanie przesyłek na prezent.
4PL (Fourth Party Logistics)
Rozwiązanie, którego celem jest nie tyle realizacja zadań logistyki, co ich projektowanie. Operatorzy tego typu kreują, nadzorują i monitorują poszczególne etapy łańcucha dostaw, zarządzając przy tym rozbudowanymi sieciami logistycznymi. Dostosowują procesy do indywidualnych potrzeb klienta, tworzą spersonalizowane systemy IT i koordynują działania logistyczne na całej linii. Zazwyczaj korzystają w tym celu z usług operatorów 3PL.
5PL (Fifth Party Logistics)
Najbardziej nowoczesny model logistyki, który polega na całościowym zarządzaniu łańcuchem dostaw i jego mapowaniu z wykorzystaniem systemów informatycznych, stosowanych w zakresie 4PL. Operatorzy integrują te procesy z zadaniami realizowanymi w ramach logistyki 3PL, co pozwala je zoptymalizować i dostosować idealnie do potrzeb klienta.
Trudno powiedzieć, aby któreś z powyższych rozwiązań było lepsze lub gorsze od pozostałych. Każdy przedsiębiorca ma bowiem zupełnie inne wymagania w zakresie logistyki. Kluczem do sukcesu jest więc wybór modelu jak najlepiej odpowiadającego specyfice firmy i etapowi jej rozwoju.
Jakie są wady i zalety korzystania z usług operatorów logistycznych?
Decydując się na outsourcing logistyki, warto zdawać sobie sprawę nie tylko z zalet tego rozwiązania, ale także z jego wad.
Wśród najistotniejszych plusów korzystania z usług operatorów logistycznych należy wymienić:
• Redukcję kosztów logistycznych — współpracując z zewnętrzną firmą, płacisz wyłącznie za wykorzystywane zasoby. Oznacza to, że nie musisz utrzymywać magazynu, sprzętu i pracowników na przykład w okresach o niższych obrotach. Zaoszczędzone środki możesz przeznaczyć na marketing i rozwój przedsiębiorstwa.
• Oszczędność czasu — przekazanie kluczowych procesów logistycznych zewnętrznemu operatorowi uwalnia ogromne zasoby czasu w Twojej firmie. Możesz zagospodarować je w zdecydowanie bardziej produktywny sposób.
• Poprawę jakości obsługi klienta — mimo najszczerszych chęci i starań, realizowane na własną rękę procesy logistyczne nie będą stały na tak wysokim poziomie jak usługi doświadczonego operatora. Decydując się na współpracę z wyspecjalizowaną firmą logistyczną, możesz przyspieszyć dostawy, zwiększyć bezpieczeństwo przesyłek czy poprawić komunikację, gwarantując sobie satysfakcję klientów.
Wady współpracy z operatorem logistycznym obejmują natomiast:
• Utratę kontroli nad obsługą zamówień — powierzając cały obszar zarządzania sprzedażą zewnętrznej firmie, zrzekasz się możliwości jej nadzorowania. Upewnij się więc, że podejmujesz współpracę z wiarygodnym partnerem.
• Zależność od operatora — ścisła i daleko idąca współpraca może okazać się problemem, kiedy sytuacja operatora logistycznego znacząco się pogorszy. Nie będziesz wówczas w stanie zagwarantować dotychczasowej jakości obsługi swoim klientom. Warto więc zadbać o wybór pewnej firmy, która może pochwalić się ugruntowaną pozycją na rynku.
Jak wybrać odpowiedniego operatora logistycznego?
Już powyższe uwagi pokazują, jak ważny jest wybór odpowiedniego dostawcy usług logistycznych. Poszukując rzetelnego i doświadczonego operatora, postaraj się więc kierować jego renomą na rynku i opiniami innych klientów na jego temat. Dobrze zapoznaj się również ze wszystkimi dostępnymi ofertami, aby wybrać tę, która najlepiej pasuje do charakterystyki prowadzonego przez Ciebie biznesu.
Co więcej, warto dowiedzieć się, jakimi osiągnięciami może pochwalić się wybrany operator logistyczny. Zweryfikuj więc jego portfolio i porównaj profile kontrahentów ze specyfiką własnej organizacji. Nie zapomnij też naturalnie o cenniku, który może mieć niemały wpływ na Twoją ostateczną decyzję. Jeśli szukasz godnych polecenia firm logistycznych, zainteresuj się na przykład ofertą M.B.B. Logistics!
Artykuł Sponsorowany