Elektromobilność to dziś już nie tylko samochody elektryczne, ale również motocykle, motorowery, rowery i hulajnogi z napędem elektrycznym. Od lat sukcesywnie rośnie także flota autobusów elektrycznych komunikacji miejskiej oraz stacje ładowania samochodów elektrycznych. Na jakim etapie rozwoju elektromobilności jesteśmy? Ile jest aut elektrycznych w Polsce? Gdzie ładować samochody elektryczne? Jak wygląda kwestia elektromobilności w jednym z większych miast w Polsce, czyli Gdańsku? Odpowiadamy.
ELEKTROMOBILNOŚĆ – GARŚĆ STATYSTYK
Na początku 2023 roku Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) opublikowało raport podsumowujący poprzedni rok w polskiej elektromobilności. Zgodnie z Licznikiem Elektromobilności, na koniec 2022 roku po polskich drogach jeździło 64,7 tys. zarówno osobowych, jak i użytkowych samochodów elektrycznych. Liczba aut elektrycznych zwiększyła się o 26,4 tys. sztuk (tj. o 33 proc.) względem 2021 roku. 61,5 tys. to samochody osobowe, z czego 31,2 tys. są w pełni elektryczne (BEV), natomiast reszta to hybrydy typu plug-in (PHEV). Ponadto, 3,1 tys. pojazdów to samochody dostawcze i ciężarowe. Co więcej, liczba hybrydowych samochodów osobowych i dostawczych powiększyła się na koniec roku do 475,8 tys. pojazdów.
Liczba zarejestrowanych motorowerów i motocykli elektrycznych wzrosła do 16,2 tys. jednośladów – o 17 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Elektrycznych autobusów jeździ po Polsce obecnie 821 sztuk – tak w skrócie prezentują się wyniki za 2022 rok według Licznika Elektromobilności.
ELEKTROMOBILNOŚĆ W GDAŃSKU – MIASTO STAWIA NA ROZWÓJ
W 2020 roku Rada Miasta Gdańska przyjęła Strategię Rozwoju Elektromobilności w Gdańsku do 2035 roku. Jednogłośnie przegłosowany dokument jest częścią szerszego planu oraz Strategii Rozwoju Gdańska.
– Strategia adresowana jest do wszystkich mieszkańców, także do niechronionych uczestników ruchu – wyjaśnia Magdalena Szymańska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku, koordynatorka ds. elektromobilności. – Promujemy przede wszystkim transport publiczny oraz aktywne formy przemieszczania się po mieście. Zależy nam na ograniczeniu liczby podróży odbywanych samochodami osobowymi oraz ogólnej liczby samochodów w mieście. A jeżeli podróż ma się odbyć samochodem, to najlepiej z napędem alternatywnym i z wykorzystaniem mobilności współdzielonej – dodaje.
Gdańskie badanie ruchu przeprowadzone w roku 2016 pokazuje, jak na co dzień poruszają się mieszkańcy miasta. Największy odsetek, bo aż 41% przypada na podróże samochodem osobowym. Z transportu publicznego korzysta 32% badanych, 21% porusza się pieszo, a 6% – rowerem.
– Strategia rozwoju elektromobilności stanowi dla nas narzędzie, aby te trendy zmienić – mówi Magda Szymańska – Zależy nam na odwróceniu proporcji, na tym, by mniej codziennych podróży było odbywanych samochodami prywatnymi.
Jak komunikują autorzy Licznika Elektromobilności, rozwój tego sektora odbywa się głównie w największych miastach w kraju. W metropoliach liczących powyżej 300 tys. mieszkańców, tj. Warszawa, Kraków, Łódź, Poznań, Wrocław, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Lublin, była zarejestrowana pod koniec listopada 2022 roku prawie połowa (46 proc.) wszystkich osobowych i użytkowych BEV i PHEV w Polsce.
Mapa przedstawiająca liczbę samochodów elektrycznych (EV) w poszczególnych miastach w raporcie jest nieprecyzyjna, aczkolwiek jasne jest, że to w Warszawie jest najwięcej tego rodzaju pojazdów (powyżej 15 tys.). W takich ośrodkach miejskich jak Gdańsk, Poznań, Wrocław, Kraków czy Łódź liczba aut elektrycznych (EV) oscyluje w przedziale 1-3 tys. sztuk w każdym z miast.
STACJE ŁADOWANIA GDAŃSK – NAJWIĘCEJ ZARAZ PO STOLICY
Na koniec 2022 roku w Polsce funkcjonowało 2565 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (5016 punktów), z czego 29 proc. to były stacje szybkiego ładowania prądem stałym (DC), a w 71 proc. wolne ładowarki prądu przemiennego (AC).
W 15 największych miastach znajduje się 44 proc. (1117) wszystkich ogólnodostępnych stacji ładowania EV w Polsce. Najwięcej z nich jest w Warszawie – około 260 stacji. Na kolejnych miejscach pod względem liczby dostępnych stacji jest Gdańsk – 140, Katowice – 100 oraz Kraków i Szczecin – po 80 stacji. Powyżej 50 stacji ładowania jest jeszcze w Toruniu, Sosnowcu, Olsztynie, Wrocławiu i Poznaniu.
PRYWATNA STACJA ŁADOWANIA SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH
W Gdańsku jest najwięcej ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych zaraz po Warszawie. Nie oznacza to jednak, że ładowarki znajdują się na rogu każdej ulicy. Dlatego, jeśli kultywujemy ideę elektromobilności, posiadamy własny pojazd elektryczny, to warto żyć na co dzień w miejscu, gdzie funkcjonują darmowe stacje ładowania.
Takim miejscem jest Murapol Osiedle Novelo przy ul. W. Jagiełły w Gdańsku. Inwestycja została wyposażona w pakiet eco, który poza stacją ładowania aut elektrycznych na osiedlu obejmuje m.in. oświetlenie LED części wspólnych w budynkach.
– Inwestycja Murapol Osiedle Novelo jest obecnie w trakcie realizacji – to łącznie 7 budynków z 388 lokalami mieszkalnymi, z czego blisko połowa została już sprzedana. W ramach Murapol Osiedla Novelo zaprojektowano m.in. ogrody deszczowe jako jedną z wielu inicjatyw proekologicznych w naszych inwestycjach. To świetne miejsce do wypoczynku i rekreacji dla mieszkańców – komentuje Łukasz Tekieli, dyrektor ds. sprzedaży w Grupie Murapol.
Nieodłącznym elementem mieszkań jest również pakiet antysmogowy chroniący przed zanieczyszczeniami z zewnątrz oraz możliwość korzystania ze smart home. Dzięki rozwiązaniom inteligentnego domu można zmniejszyć zużycie energii nawet do 29% w skali roku.
Jeżeli poszukujemy mieszkania w Gdańsku i chcemy mieć codzienny dostęp do stacji ładowania samochodów elektrycznych, to warto przyjrzeć się bliżej ofercie Grupy Murapol i mieszkaniom wchodzących w skład Murapol Osiedla Novelo. To wyjątkowa inwestycja zaprojektowana w duchu „eco”.
https://pspa.com.pl/wp-content/uploads/2023/01/PSPA_Rok_2022_w_polskiej_elektromobilnosci_Raport-3.pdf.
Artykuł sponsorowany