Audyt dostępności cyfrowej – kto powinien regularnie przeprowadzać audyt dostępności cyfrowej?

(fot. mat. sponsorowane)

Zapewnienie dostępności cyfrowej to obowiązek wielu podmiotów publicznych, wynikający z krajowych i międzynarodowych regulacji. Choć przepisy jasno określają konieczność dostosowania serwisów do standardów WCAG, nie wskazują bezpośrednio obowiązku przeprowadzania audytu dostępności strony internetowej. To natomiast jeden z najpopularniejszych sposobów na identyfikację błędów. Sprawdź, kto powinien zadbać o dostępność cyfrową i czy audyt to jedyna możliwość na wykrycie nieprawidłowości.

Ustawa o dostępności cyfrowej – kogo dotyczy?

Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych nakłada obowiązek zapewnienia dostępności cyfrowej na podmioty publiczne.

Obejmuje to organy administracji rządowej i samorządowej, sądy i trybunały, jednostki budżetowe czy samorządowe zakłady budżetowe. Dodatkowo, obowiązek ten dotyczy uczelni publicznych, instytutów badawczych, Narodowego Banku Polskiego oraz państwowych instytucji kultury.

W praktyce oznacza to, że wszystkie podmioty finansowane z funduszów publicznych lub nadzorowane przez organy państwowe muszą dostosować swoje strony internetowe i aplikacje mobilne do standardów WCAG 2.1 na poziomie AA.

Polski Akt Dostępności – kto musi dostosować swoje usługi?

Polski Akt Dostępności, czyli Ustawa z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnieniu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze, rozszerza obowiązki związane z dostępnością na sektor prywatny. Od 28 czerwca 2025 r. przedsiębiorcy będą zobligowani do dostarczania na rynek produktów i usług spełniających wymagania dostępności.

Dotyczy to m.in. producentów oprogramowania i sprzętu komputerowego, dostawców usług bankowych, transportowych i audiowizualnych oraz wszystkich usługodawców korzystających z terminali płatniczych.

Kary za brak dostępnej strony i aplikacji mobilnej

Niezapewnienie dostępności cyfrowej może skutkować nałożeniem kar finansowych. Brak deklaracji dostępności to ryzyko grzywny do 5 000 złotych. Natomiast uporczywe łamanie zasad dostępności stron internetowych i aplikacji mobilnych oznacza karę do 10 000 złotych. Ministerstwo Cyfryzacji ma prawo nałożyć takie sankcje na podmioty, które po trzech monitoringach nadal nie spełniają wymagań dostępności lub po dwóch monitoringach nie posiadają prawidłowo opracowanej deklaracji dostępności.

Czy tylko audyt dostępności strony pozwala wykrywać błędy? 

Audyt dostępności strony internetowej to jedna z metod identyfikacji błędów w dostępności cyfrowej, ale nie jedyna. Są też narzędzia umożliwiające samodzielne sprawdzenie dostępności, takie jak listy kontrolne składające się z kilkudziesięciu pytań o dostępność.

Urzędy, instytucje i firmy powinny zadbać o stan swoich stron czy aplikacji. Nowoczesnymi rozwiązaniami, które mogą w tym pomóc są platformy do automatycznego skanowania stron, np. platforma SAT – pozwala na bieżąco monitorować ewentualne niezgodności ze standardem WCAG. Do tej pory nie ma innego tego typu rozwiązania.

Narzędzie SAT stworzono dzięki znalezieniu finansowania. Firma Smart Accessibility Technologies Sp. z o.o. pozyskała dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej na realizację projektu „SAT – platforma dostępności cyfrowej”. Projekt obejmuje stworzenie zaawansowanej platformy typu SaaS, która pomoże instytucjom oraz przedsiębiorstwom skutecznie analizować, testować i optymalizować strony internetowe, aplikacje mobilne i dokumenty elektroniczne. Wszystkie działania będą zgodne ze standardami WCAG i ADA. Dzięki temu rozwiązaniu koszty związane z dostosowaniem cyfrowym mogą być niższe nawet o 90%, a zarządzanie domenami będzie odbywać się wygodnie z poziomu jednego przejrzystego panelu administracyjnego.

artykuł sponsorowany

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj