Cristiano Ronaldo dzieli już od Madrytu prawie 1500 kilometrów, a z klubem ze stolicy Hiszpanii wciąż łączy go ta sama koszulka. Trzeci komplet strojów Realu Madryt, Juventusu Turyn, Bayernu Monachium i Manchesteru United został wyprodukowany z plastiku zalegającego na dnach oceanów.
Posłuchaj audycji:
BYCIE EKO JEST TRENDY
I znakomicie. Każdy trend, który popularyzuje okazywanie troski o środowisko naturalne jest dziś w cenie. Firmy, które nie okazują jej wcale, znacznie tracą w oczach swoich klientów. Wie o tym Adidas, który w 2015 roku dołączył do inicjatywy Parley for the Oceans, mającej na celu ograniczenie zanieczyszczenia oceanów plastikiem oraz ocalenie jak największej liczby żyjących w nich – i połykających plastikowe odpady – zwierząt.
Wskutek inicjatywy, firma zaczęła tworzyć coraz to liczniejsze linie produktów w pełni wytworzonych z pochodzącego z recyclingu plastiku, który zaśmieca wodny ekosystem na całym świecie.
PLASTIKOWE KOSZULKI
W ubiegłym tygodniu, przed ostatnim meczem w ramach wyjazdu do USA, piłkarze Realu Madryt zaprezentowali w Nowym Jorku trzeci komplet strojów na sezon 2018/19. Z panoramą Manhattanu w tle, czerwone koszulki zdradzały w słońcu delikatnie prążkowaną teksturę.
Jeśli chodzi o kolor, koralowe trykoty nie były niczym, czego kibic Królewskich nie widział wcześniej. W podobnych grali już – również w ramach trzeciego kompletu – podopieczni José Mourinho w sezonie 2011/12. W ostatnich latach przywdziewali koszulki w przeróżnych barwach: od pomarańczowej, przez czerwoną, różową, zieloną, szarą, niebieską, aż po czarną.
Stroje wyróżnia pozyskany w pełni z odzysku materiał, który wykorzystuje groźny dla ptaków i ryb plastik, a ten, dzięki inicjatywie, zamiast zabijać – znajdzie swoje miejsce nie tylko w stadionowych szafkach zawodników, ale i w szafach setek tysięcy sympatyków piłki nożnej.
PRZEMINĘŁO Z WIATREM DESZCZEM
Adidas jest pionierem wykorzystania plastiku jako tworzywa profesjonalnych strojów sportowych. Jedno z pierwszych podejść do stworzenia z niego koszulek piłkarskich okazało się jednak nie do końca udane.
W sezonie 2015/16, firma przygotowała przy użyciu wspomnianej techniki stroje na ligowy mecz Realu ze Sportingiem Gijón. Ulewa, która nieszczęśliwie zagościła tego dnia również nad stadionem spowodowała, że koszulki Królewskich były bielsze niż kiedykolwiek wcześniej. Deszcz prawie całkowicie zmył z trykotów logo klubu i sponsora tytularnego, wskutek czego piłkarze zagrali w strojach bez praktycznie żadnych oznaczeń.
TEN SAM KOMFORT I FUNKCJONALNOŚĆ
Trzeci komplet strojów, który – jak zapewnia producent – zachowuje wszelkie konieczne właściwości (z przepuszczalnością powietrza na czele), przekonał także inne wielkie marki. Koszulki szyte z nici otrzymanych przez rozdrobnienie, oczyszczenie i roztopienie plastikowych odpadów, aż do momentu, gdy uzyskają długą, arcycienką formę, figurują w sezonie 2018/19 jako trzeci komplet również w szatni Juventusu Turyn, Bayernu Monachium i Manchesteru United.
Moment, w którym Adidas przekonał łącznie cztery wielkie marki do tego, by na stałe wprowadziły do swojej garderoby – oraz oferty sprzedawanych kibicom koszulek – materiał z odzysku, może okazać się przełomowy w kwestii, która wciąż pozostaje naczelną: zmniejszenia zanieczyszczenia wód oraz wybrzeży oceanów plastikiem i ocalenia dzięki temu jeszcze większej liczby żyjących w nich istot.
Na „Piłkarskie plotki” zapraszamy w każdą niedzielę po godz. 17:00 w magazynie „Radio Gdańsk Z boisk i stadionów”.