Praktyczne zajęcia dla studentów oraz badanie mórz i oceanów. Do tego będzie służył nowy statek dla wydziału oceanografii i geografii Uniwersytetu Gdańskiego. W Stoczni Remontowej Nauta w Gdyni położono stępkę pod jego budowę. Budowany dla Uniwersytetu Gdańskiego katamaran będzie przystosowany do prowadzenia badań środowiska i przyrody Morza Bałtyckiego. Lista jego możliwości jest bardzo długa. Można przeprowadzać badania dna morskiego, barymetryczne, magnetyczno-sejsmoakustyczne, geologiczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne.
Pewne jest jedno, to jedna z najnowocześniejszych tego typu jednostek na świecie. Podczas uroczystości podkreślał to prezes Stoczni Remontowej Nauta, która wybuduje jednostkę.
Jak mówił Andrzej Szwarc, załoga statku będzie mogła być z niego dumna bez względu na to, na jakim akwenie będzie prowadziła badania. Potwierdzał to również rektor uczelni Bernard Lammek, który stwierdził, że z dniem wejścia nowego statku do eksploatacji, rozpocznie się nowa era w historii wydziału oceanografii i geografii.
Jednostka zostanie wyposażona w urządzenia pokładowe, pomiarowe i badawcze, stanowisko do badań gazów i aerozoli, komory chłodnicze i termostatyzowane, a także laboratoria dopasowane do potrzeb naukowców i studentów. Na statku będzie nowoczesna, wyposażona w komputery i multimedia sala dydaktyczna. Na pokładach, na czas rejsu, będzie też możliwość montowania kontenerów laboratoryjnych.
Nowy statek naukowo-badawczy Uniwersytetu Gdańskiego, który zastąpi obecną, wysłużoną już jednostkę, będzie katamaranem o długości całkowitej 40 m, szerokości 14 m. Wysokość boczna statku wyniesie 3,80 m, zaś wysokość do pokładu górnego 6,55 m.
Dzięki konstrukcji kadłuba typu katamaran, kąt przechyłu statku wynosić będzie około 15 stopni, co dla jednostek jednokadłubowych nie jest możliwe. Ta cecha katamaranów jest niezwykle korzystna dla przeprowadzania badań na morzu, gdzie każdy niepożądany ruch statku może zakłócić prowadzone pomiary. Na statku zostanie zainstalowany także system zapewniający utrzymanie jednostki na pozycji przy stanie wiatru i morza na poziomie 4 stopni w skali Beauforta.
Statek będzie mógł zabierać na pokład maksymalnie 20 osób. Rejonem pływania jednostki będzie Morze Bałtyckie, lecz nie wyklucza się rejsów w inne rejony. Zasięg przy prędkości ekonomicznej wyniesie 2500 Mm, a autonomiczność żeglugi to 21 dni. Portem macierzystym jednostki będzie Gdynia.
Koszt statku to 36 mln zł. Niemal w całości finansuje go Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.