10 razy więcej rowerzystów w 10 lat. Gdynia przedstawiła plan, dzięki któremu w 2023 roku co dziesiąty uczestnik ruchu ma być rowerzystą. Obecnie, jak się szacuje, osoby na jednośladach stanowią tylko 1 proc. osób poruszających się po Gdyni. Plan opracowany przez radnych, urzędników i mieszkańców zakłada, że w ciągu 10 lat liczba ta wzrośnie 10-krotnie. Przygotowanie raportu poprzedziło wykonanie przez Grupę Inspro audytu BYPAD (ang. bicycle policy audit). Wskazał on największe potrzeby Gdyni w ramach polityki rowerowej.
10-krotny wzrost liczby rowerzystów to tempo, jakie osiągnęły intensywnie rozwijające ruch rowerowy miasta niemieckie. Co zrobić, aby stało się to możliwe również w Gdyni? Na to pytanie miał właśnie odpowiedzieć BYPAD.
Jak tłumaczy Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, pełnomocnik prezydenta Gdyni do spraw komunikacji rowerowej, audyt pokazał stan „urowerowienia” Gdyni.
Kiedy już dowiedzieliśmy się, czego brakuje w Gdyni, aby więcej osób jeździło rowerami, przygotowaliśmy konkretny, osadzony w ramach czasowych plan uzupełnienia potrzeb, mówi Zmuda-Trzebiatowski.
Plan obejmuje 30 najbliższych miesięcy. Oczywiście główną jego częścią jest rozbudowa sieci dróg rowerowych. Najważniejsze inwestycje to dokończenie tras wzdłuż ulic Morskiej, alei Zwycięstwa i Wielkopolskiej. W planach jest także przystosowanie dla rowerzystów Alei 17 Grudnia. Dzięki temu cykliści zyskaliby doskonałe połączenie okolic Dworca Głównego ze Wzgórzem Świętego Maksymiliana.
Inwestycje w infrastrukturę to jednak nie wszystko. Jak podkreślają autorzy raportu, niezwykle ważne są także inne działania, jak np. promowanie jazdy na dwóch kółkach, ustawianie znaków specjalnie dla rowerzystów oraz szkolenia z jazdy w ruchu miejskim.
Jak podkreśla Zmuda-Trzebiatowski, wszystkie te działania mają sprawić, że rowerzyści będą czuli się w Gdyni komfortowo.
Łukasz Bosowski ze stowarzyszenia Gdynia Rowerowa wielokrotnie krytykował miasto za złą politykę rowerową. Jednak przedstawiony dzisiaj plan to jego zdaniem krok w dobrym kierunku.
Różnimy się z urzędnikami co do oceny przeszłości. Naszym zdaniem poprzednie lata, jeśli chodzi o politykę rowerową, to lata zmarnowane. Jednak w przypadku BYPAD-u widzimy, że są to konkretnie wydane pieniądze, konkretne terminy i konkretne działania, uważa Bosowski.
Opracowanie diagnozy obecnego stanu polityki rowerowej oraz planu działania trwało dwa miesiące. 16-osobowa grupa ewaluacyjna przejechała po Gdyni 75 kilometrów i uczestniczyła w warsztatach. W pracy pomagał im zespół audytorów, który następnie opracował raport. BYPAD jest wszechstronnym, partycypacyjnym badaniem jakości polityki rowerowej. Metodologia opiera się na ocenie systemu zarządzaniu jakością według standardu ISO. Do tej pory została wdrożona w ponad 170 miastach i regionach w 24 krajach. Gdynia jest trzecim polskim miastem (po Tczewie i Gdańsku), które przeszło audyt BYPAD.