Choć nie nowa a odnowiona to różnicę poczujemy od razu. Do Trójmiasta dotarł pierwszy z 21 składów SKM, które mają zostać zmodernizowane. Pasażerowie skorzystają z niego w przyszłym tygodniu, ale nasz reporter już dzisiaj wybrał się na krótką przejażdżkę wyremontowanym pociągiem.
Zwiedzanie nowego-starego pociągu nasz reporter rozpoczął od kokpitu maszynisty. Ten wyposażony jest m.in. w dotykowe wyświetlacze oraz zmodernizowaną konsoletę. Modernizację przeszło również podwozie pociągu. Co prawda ten jeździ na dotychczasowym wózku, ale zamontowano w nim m.in. nowe amortyzatory. Pociąg jest wyposażony także w nowe silniki. Wszystko to ma sprawić, że pasażerom przestaną dokuczać szarpnięcia podczas ruszania. Co więcej, pociąg ma pracować znacznie ciszej.
Zmieniło się także wnętrze wagonów. Usunięto ścianki działowe i przedsionki, dzięki czemu stojąc na początku pociągu można dostrzec jego koniec. Nowy jest układ lamp, dzięki czemu pomieszczenia dla pasażerów będą lepiej oświetlone.
Siedzenia nadal znajdują się naprzeciw siebie, ale przejścia między nimi są znacznie szersze. Dzięki temu z poruszaniem się po kolejce nie powinny mieć problemu osoby na wózkach inwalidzkich. Z myślą o nich zamontowano także platformy. Do ich potrzeb przystosowano także toalety.
Nowością są również tablice informacyjne wyświetlające nazwę najbliższej i kolejnej stacji. Ponadto przy drzwiach zamontowano przyciski służące do ich otwierania. Dzięki temu jeśli na danej stacji nikt nie wysiada, drzwi pozostaną zamknięte. Zimą będzie zapobiegało to niepotrzebnemu chłodzeniu wnętrza wagonów, a latem dostawaniu się do środka ciepłego powietrza.
Pozostałe 20 zmodernizowanych kolejek ma dotrzeć do Trójmiasta w ciągu roku. Całkowity koszt ich remontu to 124 miliony złotych. Początkowo planowano, że składy będą do dyspozycji pasażerów już latem tego roku. Ich dostawa opóźniła się jednak przez problemy z przetargiem oraz kłopoty wykonawcy remontu – firmy TS Opole.