Gmina Pruszcz Gdański dofinansuje ekologiczne inwestycje mieszkańców. Można dostać zwrot od 30 do nawet 80% kosztów. Wójt Magdalena Kołodziejczak podkreśla, że wachlarz urządzeń i usług, na które można otrzymać wsparcie jest szeroki. To usuwanie, transport i utylizacja azbestu, wymiana pieców węglowych, montaż pomp ciepła, kolektorów słonecznych i oczyszczalni przydomowych.
Wnioski o dofinansowanie można składać do końca kwietnia, ale jak podkreśla Anita Sąpór z Urzędu Gminy, z uwagi na bardzo duże zainteresowanie będą one rozpatrywane według kolejności zgłoszeń, aż do wyczerpania środków. Osoba, dla której zabraknie dotacji, zostanie wpisana na listę rezerwową i będzie mogła skorzystać z dofinansowania w przypadku, gdy ktoś wcześniej zadeklarowany, zrezygnuje.
NA CO MOŻNA DOSTAĆ DOFINANSOWANIE I W JAKIEJ WYSOKOŚCI?
1. Przydomowe oczyszczalnie ścieków.
Gmina dofinansowuje 80% kosztów kwalifikowanych zakupu urządzeń do budowy takich oczyszczalni (maksymalna kwota dotacji to 8 tys. zł.). O dotację mogą starać się mieszkańcy tych terenów, na których z uwagi na nieliczną i rozproszoną zabudowę, budowy kanalizacji nie przewiduje się.
Przydomowe oczyszczalnie ścieków są ekologiczne, nie wydzielają przykrych zapachów i są znacznie tańsze w eksploatacji niż tradycyjne szamba.
2. Kolektory słoneczne
Gmina dofinansowuje 30% kwoty zakupu urządzeń (maksymalna kwota dotacji to 4 tys. zł). Tzw. solary, które przetwarzają energię słoneczną w cieplną wykorzystuje się do podgrzewania wody użytkowej i wspomagania centralnego ogrzewania. Są nie tylko ekologiczne, ale i ekonomiczne.
System kolektorów słonecznych jest przydatny wszędzie tam, gdzie jest duże zużycie ciepłej wody, np. w domach jednorodzinnych.
3. Pompy ciepła
Na zakup urządzenia, które pobiera energię z ziemi lub z powietrza i przekształca w ciepło do ogrzania budynku lub wody, również można otrzymać 30% dofinansowania (maksymalnie 4 tys. zł).
Pompa ciepła pozwala w dużym stopniu uniezależnić się od zewnętrznych dostawców energii cieplnej.
4. Kotły gazowe
Gmina dofinansowuje 50% kwoty zakupu kotła gazowego (maksymalnie 4 tys. zł). Warunkiem otrzymania dotacji jest jednoczesna likwidacja kotła węglowego.
Zdaniem specjalistów zalety kotłów gazowych to: bezobsługowy sposób działania, efektywne wykorzystanie ciepła i redukcja emisji zanieczyszczeń do atmosfery.
5. Demontaż, transport i utylizacja azbestu
W przypadku likwidacji pokryć dachów zawierających szkodliwy azbest, gmina dopłaca 23 zł do każdego m2. Maksymalna kwota dofinansowania wynosi 10 tys. zł.
Pył azbestowy stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia. Pokrycia azbestowe są likwidowane we wszystkich krajach Unii Europejskiej.