Elektryczny prom zwodowano w Gdańsku. Będzie ładował się w porcie

thumb prom 1

Prom na energię elektryczną zbudowany jest z aluminium, a napędzany jedynie silnikami elektrycznymi. We wtorek zwodowano go w gdańskiej stoczni Aluship Technology. – Katamaran o długości 80 metrów i szerokości prawie 21 metrów będzie przewoził pasażerów między norweskimi wyspami. Prom jest unikatowy w skali światowej, tłumaczy kierownik projektu Jerzy Bielecki.

– Statek posiada zestaw akumulatorów, które są ładowane na lądzie, i statek całą podróż odbywa napędzany wyłącznie silnikami elektrycznymi. Dopływa do portu, tu podłączany jest do prądu, ładuje się i płynie dalej, tłumaczy Bielecki.

Dotychczas budowano podobne konstrukcje, były one jednak napędzane przez silniki hybrydowe. Wykorzystywały nie tylko energię elektryczną, ale również silniki diesla. Na promie zamontowane zostanie oświetlenie LED oraz panele słoneczne.

Prom jest przeznaczony do przewozu 360. pasażerów oraz 120. samochodów. W środę wypływa do Norwegii. Został zbudowany na zlecenie norweskiej Stoczni Fjellstrand AS.

thumb prom 2

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj