Znamy laureatów konkursu BIHAPI. Aplikacja „CoSieStao”, która umożliwia dostęp do informacji i udział w wydarzeniach dziejących się w mieście, dzielnicy czy osiedlu zdobyła główną nagrodę w drugiej edycji konkursu Business Intelligence Hackathon API, czyli w skrócie BIHAPI. Laureatów poznaliśmy 29 stycznia, podczas gali w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku. Poza aplikacją „CoSięStao” nagrodzono jeszcze cztery inne aplikacje społecznie użyteczne.
– Celem konkursu jest tworzenie i promowanie innowacyjnych rozwiązań informatycznych rozwiązujących problemy lokalnych społeczności i pozwalających im zmieniać na lepsze środowisko w którym żyją – tłumaczy Tomasz Nadolny z gdańskiego magistratu. Konkurs wspierają samorządy Warszawy, Gdańska i Poznania oraz uczelnie wyższe, firmy informatyczne i organizacje pozarządowe, dodaje.
– Gdańsk, Poznań i Warszawa udostępniają część danych publicznych w formie otwartej. Na przykład rozkłady jazdy, mapy czy rozmieszczenia siłowni na wolnym powietrzu. Te materiały miasta udostępniły w formie plików, a z nich programiści stworzyli aplikację – tłumaczy Nadolny.
Mobilna aplikacja „CoSieStao” została stworzona przez Pawła Koniecznego i Piotra Martyniaka. Przeznaczona jest dla mieszkańców miasta, bo w przejrzysty i prosty sposób informuje o nadzwyczajnych wydarzeniach w okolicy.
– „CoSieStao” jest swoistym kanałem informacyjny, który informuje o nadzwyczajnych wydarzeniach w przestrzeni miejskiej. Aplikacja będzie informowała użytkownika o tym, co dzieje się w okolicy, w której użytkownik przebywa. Na przykład zepsuje się tramwaj, będzie dziura w drodze czy zagubił się pies. Te informacje będę przekazywali sami użytkownicy, a pozostali będą o tym informowani na bieżąco poprzez aplikację – tłumaczy Paweł Konieczny.
Poza aplikacją „CoSieStao”, podczas gali nagrodzone zostały także aplikacje: “Via CRM the first passenger relationship management in the world”, „Poczytaj mi”, „Stacz kolejkowy” oraz „IfCity”.
“Via CRM the first passenger relationship management in the world” autorstwa Michała Sędzielewskiego‚ Pawła Rychlika i Tomasza Pindela, umożliwia zarządzanie relacjami z pasażerem. Pasażerowie mogą łatwo kontaktować się z przewoźnikiem, wyrażać swoje opinie – poprzez stronę internetową, aplikację mobilną, SMS, telefon, czy media społecznościowe. – Ta aplikacja pozwala na składanie uwag i opinii osobom, które są niezadowolone z tego transportu. Na przykład można zgłosić, że spóźnia się tramwaj, bądź jego czystość pozostawia do życzenia. Użytkownik aplikacji może od razu przesłać skargę do zarządcy komunikacji miejskiej – tłumaczy Michał Sędzielewski.
„Poczytaj mi” to z kolei projekt autorstwa Łukasza Krajewskiego. Jego pomysł to dystrybucja ilustrowanych bajek dla dzieci w powiązaniu z nową, innowacyjną technologią komunikacji. Rodzic przebywający z dala od domu może czytać za pośrednictwem telefonu lub komputera bajkę dziecku, jednocześnie widząc na ekranie jego reakcję dzięki wideo połączeniu.
Kolejną nagrodzoną aplikacją jest „Stacz kolejkowy”, który został stworzony przez Pawła Bielskiego, Mateusza Klimka, Andrzeja Jędrzejewskiego i Rafała Czapiewskiego. Aplikacja pozwala, nie ruszając się z domu, sprawdzać stan kolejki w wybranych punktach np. w urzędach.
„IfCity” Pawła Borowca to aplikacja pozwalająca lepiej poznać miasto, szybko zlokalizować interesujące użytkownika obiekty. Doradzi jak znaleźć najkrótszą drogę, hotel lub inne dowolne miejsce, uwzględniając osobiste preferencje. Umożliwia też zrozumienie skomplikowanej struktury aglomeracji.
Twórcy zwycięskich aplikacji otrzymali nagrody pieniężne. Autorzy aplikacji „CoSieStao” – 12 tysięcy złotych. Po 5 tysięcy twórcy aplikacji „Stacz kolejkowy”, „Poczytaj mi” i “Via CRM”. 2,5 tysiąca złotych trafiło to autorów aplikacji „IfCity”.
Konkurs został zorganizowany po raz drugi, przez Centrum Badawczo Rozwojowe Orange Polska.