„Tak dobrze nigdy nie było”. Skok technologiczny w polskich stoczniach

remontowa

PRODUKCJA

Największą grupą w tej branży jest Remontowa Holding SA. To dwie stocznie – Remontowa i Remontowa Shipbuilding. Jedna z nich zajmuje się remontem m.in. promów pasażerskich, realizuje także kontrakty na montaż scrubberów, czyli płuczek do odsiarczania spalin. Kolejną specjalizacją firmy jest remont i przebudowa platform wiertniczych.

Remontowa Shipbuilding specjalizuje się z kolei w budowie specjalistycznych jednostek. W tym roku zwodowany zostanie w niej tysięczny statek. W stoczni budowane są między innymi arktyczny statek zaopatrzeniowy czy niszczyciel min Kormoran II. – Budujemy dla Marynarki Wojennej, klientów norweskich i Estonii. Przygotowujemy się do budowy żaglowca, pierwszego w historii naszej stoczni. Według naszego harmonogramu, będzie to tysięczna jednostka, która zostanie u nas zwodowana, tłumaczył prezes Andrzej Wojtkiewicz. W Stoczni powstaje również nowe stanowisko montażowe do budowy statków. – Portfel zamówień wypełniony na trzy lata do przodu powoduje, że musimy rozbudować swoją infrastrukturę produkcyjną, dodał Wojtkiewicz.

Powstała i rozwinęła produkcja różnych, wysokomarżowych jednostek pływających na potrzeby wież wiertniczych i poszukiwawczych, a także elementów konstrukcji tych wież i morskich elektrowni wiatrowych.

Na polskim rynku stoczniowym bardzo dobrze radzi sobie również Stocznia Crist. – Weszła w swoją niszę i buduje jednostki dla wież wiatrowych, wyjaśnił Jerzy Czuczman. Produkuje małe jednostki, w tym kutry rybackie, ale główna część przychodów pochodzi z produkcji dla branży offshore. To w tej stoczni zbudowano specjalistyczny statek obsługujący morskie platformy budowlano-remontowe Thor oraz statek hydrotechniczny Innovation.

Inne wiodące firmy z branży stoczniowej to Energomontaż Północ GdyniaStocznia Remontowa Nauta, które weszły do Polskiej Grupy Zbrojeniowej SA. Nauta montuje m.in. scrubbery na promach i buduje trawlery. Na rynku działa również wiele mniejszych firm, które zajmują się produkcją statków. – Safe, Finomar i Odys  budują mniejsze jednostki pływające. To jest polska myśl technologiczna i sporo dostawców z Polski, tłumaczył Jerzy Czuczman ze Związku Pracodawców Forum Okrętowe.

Innym segmentem rynku są firmy zajmujące się produkcją ekskluzywnych jachtów. Ich produkty trafiają do najbogatszych na świecie. – Firma Sunreef Yachts znalazła swoją niszę produktową i robi to bardzo dobrze. To są jednostki warte kilka, kilkanaście milionów euro, powiedział Czuczman.

Na uwagę zasługuje również mniejsza stocznia w Tczewie. Jak czytamy informację na stronie firmy, aktualnie w stoczni budowane są nadbudówki dla Stoczni Remontowa Shipbuilding. Ponadto kontynuowana jest również budowa jednostki badawczo-rybackiej dla rządu Nigerii.

patrolowiec

Zwodowany w gdańskiej stoczni patrolowiec Ślązak Fot. Sylwester Pięta / Radio Gdańsk

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj