Tworzą wirtualne przedsiębiorstwa i pomagają osobom wykluczonym społecznie. Stu uczniów z dziesięciu pomorskich szkół bierze udział w projekcie Fundacji Centrum Solidarności „Ekonomia Solidarności”. W semestrze jesienno-zimowym młodzież spotykała się z trenerami, którzy przybliżali im wiedzę z przedsiębiorczości społecznej. Potem uczniowie wyjechali na 4-dniową wizytę studyjną do Warszawy, podczas której odwiedzali przedsiębiorstwa społeczne: Fundację Sue Ryder z jej sklepem charytatywnym, Zakład Aktywizacji Zawodowej Apteka Sztuki i Stowarzyszenie Otwarte Drzwi wraz z ich stołówką Czerwony Rower. Drugim etapem projektu są warsztaty praktyczne, podczas których uczniowie tworzą w mniejszych 5-osobowych grupach własne wirtualne przedsiębiorstwa, w oparciu o analizę potrzeb ich lokalnych społeczności. Przygotowują modele biznesowe firm, ich logotypy i profile na portalu społecznościowym.
Uczniowie z Gimnazjum nr 48 w Gdańsku przygotowali dwa projekty. Pierwszy to klub dla pań. – Kobiety będą mogły dowiedzieć się rozmaitych rzeczy o modzie, diecie. Wszystkiego, co kryje się pod hasłem „perfekcyjny styl życia. Będziemy organizować warsztaty i konferencje. Dziećmi zajmą się animatorzy. Póki co, projekty tworzymy na papierze, ale może w przyszłości będziemy miały ochotę stworzyć taką firmę” – mówią uczennice. – Nauczyłyśmy się jak stworzyć model biznesowy, jak powinna działać firma. Daje to nam też dużo radości. Spotykamy się także po lekcjach, żeby omówić kolejne etapy pracy.
Drugi projekt tworzą chłopcy z trzeciej klasy. Stworzyli kawiarnię, w której będą warsztaty dla młodzieży i seniorów. – Skupimy się na pracach „hand made”, czyli jak samemu wykonać rozmaite rzeczy, na przykład gry planszowe. Takie zajęcia mogłyby się odbywać w różnych dzielnicach. Uczestnicy warsztatów mogliby nawet swoje produkty sprzedawać. Uczniowie podkreślają, że najważniejszy jest pomysł na biznes, który przyciągnie mieszkańców. – Nad wykonaniem projektu trzeba popracować, ale daje to dużo satysfakcji. Tym bardziej, że można pomóc osobom wykluczonym społecznie.
– Idea projektu bardzo mi się spodobała – mówi Grzegorz Reszka, nauczyciel i trener z Gimnazjum nr 48 w Gdańsku. – Nigdzie indziej tego by się nie nauczyli. Muszą uruchomić kreatywność, a przy okazji dowiedzą się jak dbać o rozwój lokalnej społeczności. Jestem przekonany, że uczniowie zdobyli wiedzę, która przyda im się w przyszłości. Poza tym po zakończeniu projektu dostaną certyfikaty, które zapunktują przy rekrutacji do szkoły średniej.
W projekcie bierze też udział młodzież z Gdyni, Tczewa, Lęborka i Chojnic. W czerwcu zostaną wybrane najlepsze projekty.