1 miliard 642 tysiące złotych za odcinek do Nowego Dworu Gdańskiego i 1 miliard 576 milionów za drugi do Elbląga. Znamy już najtańsze oferty na budowę ekspresowej „siódemki” z Koszwał do Kazimierzowa. Drogowcy we wtorek otworzyli koperty przetargowe. Najniższe ceny zaoferowały firmy Metrostav a.s. i Budimex SA. Oferty są jednak wyższe łącznie o 194 miliony złotych w stosunku do cen, jakie początkowo założyli drogowcy. Zdaniem Roberta Marszałka z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku cena nie powinna zagrozić inwestycji, ale wymaga zgody centrali. – Tyle czasu, wysiłku i pieniędzy minęło, że powinniśmy zmierzać do podpisania umowy i rozpoczęcia robót, uważa Marszałek.
O kontrakt ostatecznie starało się 9 firm i konsorcjów. Każda z nich mogła ubiegać się o realizację tylko jednego z dwóch 20-kilometrowych odcinków trasy.
Droga S7 będzie miała długość 40 kilometrów. Początek trasy zlokalizowany będzie w Koszwałach (połączony z Obwodnicą Południową Gdańska), koniec będzie w Kazimierzowie (połączony z Obwodnicą Elbląga). Ekspresowa „siódemka” ma mieć dwie jezdnie po dwa pasy i pięć węzłów: w Cedrach Małych, Dworku, istniejący w Nowym Dworze Gdańskim, nieco dalej Żuławy Wschód (zjazd do Malborka) i Elbląg Zachód. Powstaną też dwa nowe mosty przez Wisłę w Kiezmarku. Budowa ma potrwać trzy lata. Drogowcy chcieliby zacząć prace jeszcze w tym roku.
Pierwotnie planowano dobudowę jednego obiektu i wykorzystanie istniejącego. Ostatecznie drogowcy zdecydowali, że zbudują dwa nowe, a obecną konstrukcję oddadzą gminom. Będzie wykorzystywana do ruchu lokalnego dla pojazdów rolniczych, ale też pieszych i rowerzystów. Będą też dwa parkingi typu autostradowego „Mała Holandia”, na terenie Gminy Stegna i „Mirówko” koło Nowego Dworu Gdańskiego. Koszt budowy ekspresowej „siódemki” to ponad trzy miliardy złotych.
Obecna droga krajowa nr 7 jest jednym z ważniejszych elementów infrastruktury drogowej zarówno w Polsce, jak i za granicą. Projektowany odcinek drogi krajowej S7 od Gdańska do Elbląga leży w europejskim korytarzu transportowym IA Ryga – Kaliningrad – Elbląg – Gdańsk (Via Hanzeatica) oraz w korytarzu z Gdańska przez Warszawę do Odessy (Via Intermare).
Sprawdzanie przetargu potrwa około dwóch miesięcy. Drogowcy liczą, że umowę mogliby podpisać jesienią. To z kolei oznacza, że nową trasą będzie można pojechać już pod koniec 2018 roku.
sk/mar