Do tej pory stały w magazynach Narodowego Muzeum Morskiego. Wiosną obejrzymy je w Centrum Konserwacji Wraków Statków w Tczewie. Zabytkowe jachty” Dal,” Opty i Kumka IV wyremontowali szkutnicy z Pucka. Koszt renowacji tych historycznych jednostek to 700 tys złotych. Remont wykonali z puckiej firmy Complex Jacht.
Oprócz jachtów na ekspozycji zobaczymy dziobnicę z żaglowca Generał Zaruski i bukszpryt z jachtu Janek Krasicki. Zabytkowe jachty oraz części konstrukcyjnych średniowiecznych wraków łodzi i statków przechowywane były przez ostatnie dekady w magazynach Narodowego Muzeum Morskiego. Rzadko ktoś prosił o ich udostępnienie lub obejrzenie. Kilka lat temu Pomorski Okręgowy Związek Żeglarstwa wypożyczył jacht, na którym Leonid Teliga opłynął świat. Potem jednostka wróciła do magazynu w Tczewie. – Teraz słynna OPTY zyskała nowe wnętrza. I nowy wygląd – cieszy się dyrektor Kulas.
Do tej pory też nie mogliśmy ich pokazywać – mówią muzealnicy. Zwiedzający będą mogli oglądać obróbkę elementów wydobytych z wody oraz prace konserwatorskie i dokumentacyjne. – Do tej pory remont tych elementów był niemożliwy – tłumaczy wicedyrektor Szymon Kulas.
WIRTUALNA INSTYTUCJA KULTURY
– Trwają prace związane z Wirtualną Instytucją Kultury. Powstaną interaktywne stanowiska edukacyjne oraz kioski multimedialne wraz z zawartością merytoryczną – dodaje.
JEDYNA TAKA PLACÓWKA W KRAJU
Projekt Centrum Konserwacji Wraków Statków powstał w ramach Programu „Konserwacja i rewitalizacja dziedzictwa kulturowego”, dzięki wsparciu udzielonemu z funduszy norweskich i funduszy Europejskiego Obszaru Gospodarczego, pochodzących z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii oraz środków krajowych. Tczewska filia Narodowego Muzeum Morskiego jest jedyną taką placówką w kraju. Całkowity koszt inwestycji to 22 miliony złotych.