Ostatnie wyburzenia i wycinka drzew na trasie przyszłej obwodnicy Kościerzyny

mapa zmian

Sześć budynków i kilkaset drzew zniknęło na trasie przyszłej obwodnicy Kościerzyny. Dziś wyburzono ostatni dom, w Kościerskiej Hucie. Przez trzydzieści lat mieszkał tam sołtys wsi. Teraz rodzina przeniosła się do nowego domu, w centrum Kościerzyny. Mieszkańcy Kościerskiej Huty przyznają, że obwodnica jest potrzebna, ale trochę szkoda zmieniającego się krajobrazu…

JA TU MIESZKAM OD 60 LAT

 

– Trochę szkoda, ale cóż na to nie mamy wpływu. Ja tu mieszkam od 60 lat. Krajobraz zmienia się z dnia na dzień. Brat musiał się wyprowadzić, a ja zostaję. Na mojej posesji też będą zmiany. Część płotu wyburzą. Nie obawiam się hałasu z przyszłej obwodnic. Teraz też jest głośno, bo tuż za płotem jest droga krajowa nr 20 – mówi reporterowi Radia Gdańska pan Kazimierz.

 

BUDOWA JUŻ TRWA

 

– Prace przebiegają zgodnie z planem. W miarę sprawnie nieruchomości pod przyszłej drogi udało się przejąć. Są już pierwsze betonowania, nad drogą na Wdzydze i nad linią kolejową. Poza tym prace ziemne i przy nasypie przeciążeniowym, w miejscu gdzie przed laty było wysypisko śmieci. Tam jest kwestia wzmocnienia tego gruntu, zanim zacznie się budowa drogi – dodał Piotr Michalski z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

 

OMINIE MIASTO OD POŁUDNIA

 

Trasa ma mieć 7,6 km długości i przekrój 2+1. Ominie miasto od południa, wyprowadzając ruch tranzytowy z zatłoczonego centrum miasta. Powstaną cztery węzły drogowe, łączące główną arterię z drogami niższych kategorii. W ciągu trasy powstaną cztery obiekty mostowe, w tym największy 100-metrowy nad linią kolejową, a nad trasą pięć kolejnych.

 

fot. LAFRENTZ/GDDKiA

 

Przebudowane, bądź wybudowane zostaną również drogi lokalne i dojazdowe obsługujących tereny przyległe do nowej trasy o długości przeszło 10 km.

 

INWESTYCJE W ŚRODOWISKO

 

W ramach inwestycji zostanie wybudowanych także szereg urządzeń ochrony środowiska, takich jak: ekrany akustyczne, zieleń izolacyjna, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym, szczelny system odprowadzenia wód opadowych, zespoły podczyszczające wody opadowe z jezdni, zbiorniki retencyjne i infiltracyjne.

 

Zakończenie budowy i oddanie drogi do ruchu planuje się we wrześniu 2017 roku. Całkowity koszt inwestycji to 238 mln zł.

 

Grzegorz Armatowski/zds

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj