Polska negocjuje z Rosją otwarcie granic na stałe. „Rozmowy są trudne”

Polsko-rosyjskie negocjacje dotyczące transportu drogowego rozpoczęły się rano w Gdańsku. Od lutego przewóz towarów pomiędzy Polską a Rosją odbywa się na podstawie tymczasowego porozumienia, które wygasa 15 kwietnia.

Czwartkowe spotkanie jest już szóstym z kolei. Negocjacje są trudne i – jak podkreśla wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit – dotyczą w wielu sytuacjach niuansów.

 

ISTOTNE SZCZEGÓŁY

W dyskusjach kluczowe są szczegóły. Na przykład w protokole rozmów w Moskwie zapisano „towary, które przejdą przez składy”. Rosjanie dopisali do tego słowo „celne”. To, jak powiedział wiceminister, zmienia charakter porozumienia i zawęża możliwości polskiego transportu.

RÓWNOŚĆ PO OBU STRONACH

Prezes zrzeszenia międzynarodowych przewoźników drogowych Jan Buczek podkreśla, że zasady przewozu towarów między Polską a Rosją muszą być jednakowe dla obu stron. – Dla nas najważniejsze jest stworzenie równych warunków wykonywania przewozów dla przewoźników polskich i rosyjskich – wyjaśnia Buczek.

Jeśli obie strony nie dojdą do porozumienia, to polskie ciężarówki nie będą miały prawa wjazdu do Rosji, a rosyjskie do Polski.

ZAMROŻONY RUCH

Na początku lutego ruch towarowy między polską a Rosją zamarł całkowicie. Rosjanie nie chcieli wydać nowych pozwoleń na wjazd naszych ciężarówek na terytorium Federacji. Strona polska zastosowała zasadę wzajemności. Jednocześnie ruszyły negocjacje. Jednak rozmowy, które toczyły się w Warszawie na przełomie stycznia i lutego, nie przyniosły żadnego porozumienia.

Wiceminister Transportu i Budownictwa Jerzy Szmit mówił, że strona rosyjska dąży do wyeliminowania naszych firm ze swojego rynku. Na konflikcie traciły obie strony. Polskie samochody stały na parkingach zamiast wozić towar, a rosyjskie musiały jeździć do Europy Zachodniej objazdami, co generowało dodatkowe koszty.

Kolejna tura negocjacji odbyła się w Moskwie w dniach 18-19 lutego. Po dwóch dniach rozmów podpisano tymczasowe porozumienie. Na jego podstawie Polska i Rosja wydały po 20 tysięcy pozwoleń na wjazd ciężarówek. Umowa obowiązuje do 15 kwietnia. Do tego czasu obie strony mają wypracować nowe, stałe porozumienie w sprawie przejazdu ciężarówek przez terytorium obu krajów.

Sylwester Pięta/mili

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj