Nie będzie dzwonków, ocen, a dzieci będą miały wpływ na treść zajęć. W Gdańsku powstała nowa szkoła. Oparta jest na idei Porozumienia bez Przemocy. Priorytetem jest budowanie relacji z dzieckiem, rozwijanie jego zainteresowań i kreatywności, a nie presja na wynik w realizowaniu podstawy programowej.
– Pomysł stworzenia szkoły empatycznej wynika z potrzeby serca. Moja 8-letnia córka źle czuje się w tradycyjnej szkole, więc szukałam dla niej innego rozwiązania. Syn natomiast jest w przedszkolu niepublicznym Żyrafa, które prowadzone jest według idei Porozumienia bez Przemocy. Zależy mi na tym, aby kontynuował naukę w tym duchu – mówi Katarzyna Szadziewska-Łanecka, Prezes Zarządu Gdańskiej Fundacji Strefa Porozumienia bez Przemocy, organu prowadzącego nowo powstającą szkołę.
DZIECI OTWORZĄ SIĘ NA ŚWIAT ZEWNĘTRZNY
Szkoła stawia na bliski kontakt ze światem zewnętrznym – uwrażliwia uczniów na szeroko pojęte kwestie ekologii i środowiska (recykling, zdrowe odżywianie się, szacunek dla świata roślin i zwierząt). Stąd założenie Żyrafiej Osady, aby możliwie najwięcej zajęć (do 50 proc.) odbywało się na łonie przyrody oraz plan, aby piątek w całości przeznaczyć na aktywności „outdoor’owe” i krajoznawcze. Nauczyciele wierzą, że dzięki temu dzieci w naturalny i efektywny sposób przyswajają wiedzę o otaczającym je świecie.
MATERIAŁY DOPASOWANE DO UCZNIA
Szkoła będzie otwarta od 7:30 do 17:00. Zajęcia będą rozpoczynały się wspólnym śniadaniem, po którym dzieci zasiądą do kręgu, aby porozmawiać o tym, jak się mają, co jest w nich żywe. – Autorski program edukacyjny będzie realizowany metodą projektu, a jednocześnie uczniowie będą realizowali obowiązkową podstawę programową – zapewnia dyrektor szkoły Dorota Maros.
– Praca projektowa polega na tym, że nauczyciel proponuje uczniom temat, a dzieci wybierają sobie drogę, którą chciałyby podążać w obrębie tego zagadnienia. Tworzą się grupy, które ściśle ze sobą pracują i rozwiązują stawiany przed nimi problem. Ta metoda daje możliwość stworzenia warunków, w których dzieci uczą się planowania kolejnych działań oraz pracy indywidualnej i grupowej. Jest tu również miejsce na podążanie za możliwościami i preferencjami każdego z dzieci – dodaje dyrektor szkoły.
W kolejnej części dnia odbywać się będą bloki tematyczne, takie jak: kreatywność, muzyka, angielski, przewidziany jest także język kaszubski. Poniedziałek będzie dniem w całości przeznaczonym na aktywności interpersonalne i kulturoznawcze, piątek zaś dedykowany zajęciom outdoorowym i krajoznawczym.
POROZUMIENIE BEZ PRZEMOCY W SZKOLE
W szkole zatrudniona jest osoba o kompetencjach trenera, mediatora i coacha, która na bieżąco monitoruje poziom wdrożenia PbP, tzn: wspiera nauczycieli w pracy z dzieckiem i kontaktem z rodzicami (superwizja, coaching), prowadzi warsztaty i szkolenia według potrzeb.
– Chcemy pokazać od najmłodszych lat, jak poruszać się w sferze własnych uczuć, jak wyrażać siebie i mówić o swoich potrzebach. Dzięki temu dzieci lepiej będą mogły rozwijać swój potencjał. Będziemy też organizować warsztaty dla rodziców, by mogli wspierać dzieci w domu – wyjaśnia trenerka Joanna Szlązak.
– Zdarzają nam się pytania, czy dziecko prowadzone w duchu Porozumienia bez Przemocy poradzi sobie w życiu. Wg nas dziecko będzie bardzo dobrze przygotowane na świat zewnętrzny, ponieważ nabierze samoświadomości i umiejętności wyrażania siebie w sposób bezpieczny dla siebie i otoczenia – dodaje Szlązak.
DOŚWIADCZONY ZESPÓŁ
Zespół składa się z ośmiu osób. Są to doświadczeni pedagodzy, trenerzy i menedżerowie. – Zajęcia projektowe prowadzić będzie nauczyciel wiodący, pedagog z przygotowaniem wczesnoszkolnym, we wsparciu nauczyciela, który jest jednocześnie trenerem pracującym metodą porozumienia bez przemocy – wyjaśnia Dorota Błach.
Osoba z wykształceniem psychologicznym prowadzić będzie zajęcia interpersonalne i kreatywne dla dzieci, tematyką geograficzną i kulturoznawczą zajmie się podróżniczka, a zajęciami outdoorowymi instruktorka ZHP, trenerka Metody Biegun.
NIE BĘDZIE OCEN
W szkole dzieci nie będą oceniane w tradycyjny sposób. – Będziemy sprawdzać ich umiejętności nie po przerobieniu danego materiału, ale na początku procesu nauczania, aby wiedzieć, co jest im potrzebne, by uzyskały pełnię wiedzy w danym obszarze. Będziemy przekazywać jasną i konkretną informację zwrotną, nad czym dany uczeń powinien popracować – mówi jeden z pedagogów.
INNY SYSTEM OCEN ZACHOWANIA
– Będziemy pokazywać, jak zachowania dzieci wpływają na naszą społeczność szkolną, jak nas wzbogacają. W przypadku zachowań, z którymi jest nam trudno, będziemy rozmawiać, jaki mają one na nas wpływ, będziemy również szukać potrzeb stojących za zachowaniem dziecka, po to, by wesprzeć je w poszukiwaniu innych rozwiązań na przyszłość – dodaje psycholog i trenerka Monika Stępka. Szkoła rusza we wrześniu. Obecnie prowadzi rekrutację do klas I-III.
Żyrafia Osada mieści się w Dolinie Radości w Gdańsku Oliwie. To druga w Polsce placówka szkolna, pracująca w oparciu o metodę Porozumienia Bez Przemocy.
Joanna Stankiewicz/mar