Wypożyczanie roweru przez aplikację na smartfona? Czemu nie? W Trójmieście i okolicach ma w przyszłości powstać metropolitalny system czwartej generacji dla wypożyczania publicznych rowerów. Co ciekawe, pojazd będzie można zostawić tam, gdzie nam wygodniej. System ma liczyć 3,5 tysiąca rowerów i prawdopodobnie zostanie uruchomiony w 2018 roku.
ZOSTAW, GDZIE CHCESZ
Co w praktyce wprowadzenie tak nowoczesnego systemu oznaczałoby dla Trójmiasta? Całkiem spore zmiany. Gdańsk jest przecież liderem, jeśli chodzi o ilość tras rowerowych. Mimo to jest jednocześnie największym polskim miastem bez systemu roweru publicznego. Choć już kilka lat temu rozważano wprowadzenie systemu wypożyczania miejskiego roweru, z powodów finansowych to się nie udało.
W wielu miastach funkcjonują takie systemy, ale większość z nich potrzebuje stacji dokującej. Tymczasem system 4. generacji, jaki ma powstać w Trójmieście i sąsiednich gminach, ich nie wymaga. Choć będą miejsca dedykowane do pozostawienia jednośladu, w praktyce będzie można go zostawić gdziekolwiek. Co ciekawe, rower będzie można także wcześniej zarezerwować.
PIERWSZY SYSTEM NA TYLE MIEJSCOWOŚCI
– To będzie pierwszy system na taką skalę – mówi portalowi transport-publiczny.pl gdański pełnomocnik rowerowy Remigiusz Kitliński. Nie tyle chodzi o liczbę rowerów, ale przede wszystkim o zasięg. „System Roweru Metropolitalnego” ma bowiem objąć Gdańsk, Gdynię, Sopot, Wejherowo, Redę, Rumię i Tczew i okoliczne gminy, które realizują projekt węzłowy w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.
NOWOCZESNE JEDNOŚLADY
Co będzie potrzebne, aby projekt wprowadzić? Oczywiście rowery – z wbudowanym systemem identyfikacji, wypożyczania, zwrotu i zamykania jednośladów. Będą one także wyposażone w elektrozamek oraz nadzór elektroniczny z GPS. Rolę terminalu wypożyczeń przejmuje smartfon z dostępem do Internetu oraz aktywny panel wypożyczeń wbudowany w rower systemowy i zasilany energią z dynama.
Fot. materiały operatora
SYSTEM ZA 17 MILIONÓW
System ma wdrożyć Stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot. Ile będzie kosztował? Jak informuje Gazeta Wyborcza Trójmiasto, samorządy OM Gdańsk-Gdynia-Sopot planują przeznaczyć w ramach środków z puli Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych na rozwój systemu ok. 17 mln zł. W ramach projektu dofinansowana będzie infrastruktura, później koszty eksploatacji ponosić będą gminy ze środków własnych.
Niedawno zakończył się prace nad Studium Koncepcyjnym Systemu Roweru Metropolitalnego, które określa kształt projektu. Pierwszy system 4. generacji powstanie prawdopodobnie w Krakowie. Miasto wybiera obecnie operatora. Podobne systemy funkcjonują głównie w Ameryce Północnej.
mar