6 zasad dla kupujących na letnich wyprzedażach. Rzetelne rady urzędników z UOKiK

6 zasad dla kupujących na wyprzedażach opublikował na swoje stronie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Czy to prawda, że przecenione ubrania nie podlegają reklamacji? I czy możemy zapłacić mniej, jeśli cena na metce jest niższa od tej na paragonie?

Trwa szał letnich wyprzedaży. Banery reklamowe ustawiane w sklepach informują o obniżkach cen dochodzących nawet do 70 procent. Zdarza się, że praktyki sprzedawców bazują na naiwności klientów. Urzędnicy przypominają, że warto mieć głowę na karku. Korzystasz z letnich przecen? Sprawdź 6 zasad dla kupujących. Rzetelne rady urzędników UOKiK.

PROMOCJA TO HASŁO-PUŁAPKA

Kupując przeceniony towar, upewnij się, czy obniżka cen dotyczy całego asortymentu, czy jedynie części towaru. Bardzo często można zasugerować się reklamami „Taniej o 70%”, „Wakacyjna wyprzedaż 50%” i kupić po rzekomo okazyjnej cenie coś, czego cena nigdy nie została obniżona. W tym przypadku „letnia promocja” staje się hasłem-pułapką.

NIŻSZA CENA NA METCE, WYŻSZA NA PARAGONIE

Co zrobić, gdy cena na metce jest wyższa niż ta na paragonie? Na pewno nie należy czuć się skrępowanym sytuacją i sięgać do portfela po kolejne banknoty. Urzędnicy UOKiK przypominają, że w takiej sytuacji klient ma prawo kupić towar po niższej cenie. Sprzedawca w sklepie stacjonarnym nie może odmówić sprzedaży, tłumacząc się np. pomyłką pracownika.

CHCESZ ODDAĆ RZECZ, KTÓRA NIE MA WAD?

Pod wpływem impulsu wyzwolonego przecenami dokonujemy nieprzemyślanych zakupów. Co zrobić, gdy postanowimy oddać rzeczy do sklepu, a sprzedawca nie zgadza się na ich przyjęcie? W tym przypadku wszystko zależy od jego dobrej woli. Według prawa sklep nie musi przyjąć towaru pozbawionego wad. Dana placówka handlowa może też określić warunki zwrotu, zamiast gotówki dając klientowi bon na zakupy w tej samej sieci.

„RZECZY PRZECENIONE NIE PODLEGAJĄ REKLAMACJI” – TO NIEPRAWDA!

Jeśli kupiony produkt ma wadę, reklamację można złożyć w ciągu 2 lat, począwszy od daty zakupu. Reklamację najlepiej złożyć na piśmie, żądając naprawy towaru lub jego wymiany na nowy, obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy, jeśli wada jest istotna. Przedsiębiorca ma 14 dni na rozpatrzenie reklamacji. Jeśli nie dotrzyma terminu, uznaje się, że uwzględnił twoje żądania. Powiedzenie klientowi, że rzeczy przecenione nie podlegają reklamacji to nieprawda.

MUSISZ MIEĆ PARAGON, BY ZGŁOSIĆ REKLAMACJĘ?

Jeśli nie posiadamy dowodu zakupu, nie możemy zgłosić reklamacji. Dlatego warto zachowywać paragon, który powinien wręczyć nam sprzedawca, gdy dokonamy zakupu. W przypadku gdy zgłaszający reklamację nie posiada paragonu, dowodem może być potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta bankowego, faktura, a nawet zeznania osób, które były świadkami zakupu. Sprzedawca nie powinien uzależniać przyjęcia reklamacji od tego, czy posiadamy opakowanie produktu, przypominają urzędnicy.

PAMIĘTAJ, MOŻESZ ZWRÓCIĆ SIĘ PO POMOC!

Jeśli sprzedawca nie uwzględnił twojej reklamacji, możesz skorzystać z pomocy prawnej rzeczników konsumentów, pisząc na adres porady@dlakonsumentow.pl lub dzwoniąc na numer infolinii 801 440 220.

W województwie pomorskim można skontaktować się z:

Wojewódzkim Inspektoratem Inspekcji Handlowej w Gdańsku – tel. 58 341 08 77 e-mail: sekretariat@ihgd.pl,
Delegaturą Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Słupsku – tel. 59 842 54 68 e-mail: ihslupsk@wp.pl.

UOKIK/puch

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj