Przypomina twarz diabła i mówi o nim cały świat. Gdańscy naukowcy odnaleźli nowy gatunek storczyka

Pracownicy Uniwersytetu Gdańskiego odnaleźli nowy gatunek storczyka w południowej Kolumbii. Nazwę Telipogon diabolicus kwiat zawdzięcza budowie prętosłupa, który przypomina twarz diabła. O niezwykłej orchidei pisze już cały świat.

Prace terenowe odbywały się w południowej Kolumbii, a gdańscy naukowcy mieli okazję pracować zarówno w lesie mgielnym, lasach górskich, jak i w Andach.

KRYTYCZNIE ZAGROŻONY GATUNEK

Nieznany wcześniej gatunek opisali dr Marta Kolanowska i prof. dr hab. Dariusz L. Szlachetko z Wydziału Biologii UG. Storczyk został zaklasyfikowany jako krytycznie zagrożony ze względu na lokalizację jedynej znanej populacji w pobliżu głównej drogi oraz wrażliwość na zmiany klimatu.

MEDIALNA POPULARNOŚĆ „DIABELSKIEGO STORCZYKA”

Po opublikowaniu informacji na temat odkrycia „diabelskiej orchidei”, storczyk błyskawicznie zdobył popularność. Notatki na temat T. diabolicus ukazały się w m.in. na stronach internetowych Live Science, Nature World News, National Geographic, a także w mediach kolumbijskich, hiszpańskich, włoskich, niemieckich, czeskich, rosyjskich, a nawet wietnamskich.

ODKRYLI 50 NOWYCH GATUNKÓW

Południowa Kolumbia stała się w ostatnich latach obiektem zainteresowań badaczy ze względu na bardzo dużą różnorodność siedliskową tego regionu, a także niski stopień poznania flory obszaru. W ciągu ostatnich 3 lat pracownicy i doktoranci Katedry Taksonomii Roślin i Ochrony Przyrody opisali z obszaru Kolumbii ponad 50 gatunków storczyków nieznanych wcześniej nauce.

Anna Moczydłowska