Mogły wyciec dane milionów Polaków z bazy PESEL. ABW prowadzi śledztwo w tej sprawie

Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego prowadzi śledztwo w sprawie masowego poboru danych osobowych z rejestru PESEL przez kilka kancelarii komorniczych. Kancelarie mogły pobierać takie dane, ale śledczy sprawdzają, czy były one pobierane w sposób prawidłowy, bezpieczny oraz czy miało to w ogóle uzasadnienie.

Śledztwo zostało wszczęte z zawiadomienia Ministerstwa Cyfryzacji, które ujawniło, że komornicy pobierali od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy rekordów z bazy PESEL miesięcznie. ABW sprawdza pięć kancelarii komorniczych między innymi z Warszawy i Łodzi, zabezpieczając nośniki danych oraz sprzęt informatyczny.

Rzecznik warszawskiej prokuratury Michał Dziekański mówi, że śledczy sprawdzają między innymi, czy dane nie trafiły do osób nieuprawnionych.

– Prokuratura okręgowa w Warszawie nadzoruje powierzone Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego postępowanie karne w sprawie niedopełnienia obowiązków i działania na szkodę interesu publicznego oraz prywatnego przez niektórych komorników sądowych zobowiązanych do zabezpieczenia posiadanego dostępu do danych osobowych z rejestru PESEL, w skutek czego mogło dojść do umożliwienia dostępu do tych danych osobom nieuprawnionym – twierdzi Dziekański.

JEDEN Z KOMORNIKÓW POBRAŁ DANE 800 TYS. OSÓB

Rzecznik prokuratury zastrzega, że za wcześnie jeszcze, by mówić, że doszło do masowego „wycieku” danych:

– Na tę chwilę nie posiadamy wiarygodnej informacji o tym, że doszło do wycieku tych danych do osób nieuprawnionych. Natomiast zabezpieczony sprzęt informatyczny będzie poddany badaniu. Dopiero wyniki tych badań pozwolą na ostateczne rozstrzygnięcie tej kwestii – dodaje Dziekański.

Przykładowo, jeden z komorników pobrał od marca 2015 roku dane ponad ośmiuset tysięcy osób. Prokuratura nie wyklucza, że dane pobierano, wykorzystując złośliwe oprogramowanie bądź tak zwane skrypty służące do automatycznego generowania zapytań.

CO ZNAJDUJE SIĘ W BAZIE PESEL?

 

Informacje zawarte w rejestrze PESEL:

    – numer PESEL
    – poprzedni numer PESEL (jeśli był zmieniony),
    – nazwisko i imiona,
    – nazwisko rodowe,
    – poprzednie nazwiska i imiona wraz z datą ich zmiany oraz nazwą urzędu, który dokonał zmiany,
    – imiona i nazwiska rodowe rodziców (w przypadku zmiany danych: data oraz nazwa urzędu, który dokonał zmiany),
    – data i miejsce urodzenia (w przypadku zmiany danych: data oraz nazwa urzędu, który dokonał zmiany),
    – kraj urodzenia,
    – płeć (w przypadku zmiany danych: data oraz nazwa urzędu, który dokonał zmiany),
    – obywatelstwo lub status bezpaństwowca (w przypadku zmiany danych: data oraz nazwa urzędu, który dokonał zmiany),
    – numer aktu urodzenia i urząd stanu cywilnego, który sporządził akt,
    – stan cywilny,
    – imię i nazwisko rodowe małżonka oraz jego numer PESEL,
    – data ślubu, numer aktu małżeństwa oraz urząd stanu cywilnego, który sporządził akt,
    – data rozwodu, sygnatura akt oraz sąd, który rozwiązał małżeństwo,
    – sygnatura akt oraz sąd, który unieważnił małżeństwo,
    – sygnatura akt oraz sąd, który ustalił nieistnienie małżeństwa,
    – data zgonu małżonka, numer aktu zgonu oraz urząd stanu cywilnego, który sporządził akt,
    – adres i data zameldowania na pobyt stały,
    – data wymeldowania z pobytu stałego,
    – kraj zamieszkania,
    – kraj poprzedniego zamieszkania,
    – adres zameldowania na pobyt czasowy wraz z określeniem okresu zameldowania,
    – data wymeldowania z pobytu czasowego,
    – kraj i data wyjazdu poza granice Polski (jeśli wyjazd trwał dłużej niż 6 miesięcy) oraz data powrotu,
    – seria i numer ostatniego dowodu osobistego, data jego ważności oraz nazwa urzędu, który wydał dowód,
    – seria i numer ostatniego paszportu oraz data jego ważności,
    – data zgonu albo data znalezienia zwłok, numer aktu zgonu oraz urząd stanu cywilnego, który sporządził akt.

Ponadto dla cudzoziemców:

    – seria i numer dokumentu podróży albo innego ważnego dokumentu, który może potwierdzić tożsamość i obywatelstwo wraz z datą ważności (w przypadku zmiany danych: data oraz nazwa urzędu, który dokonał zmiany),
    – data upływu zadeklarowanego terminu pobytu (data, która wynika z dokumentu, który potwierdza prawo pobytu).

IAR/puch

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj