Postępowania wszczęte przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wykażą, czy czterej najwięksi operatorzy telekomunikacyjni naruszyli prawo. Kontrola dotyczy Orange Polska, P4 (operator Play), Polkomtel (operator Plus) oraz T-Mobile Polska.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Marek Niechciał ma wątpliwości związane z faktem, że operatorzy po upływie ważności konta nie zwracają konsumentom niewykorzystanych. Przykładowo: jeżeli konsument doładuje konto na kwotę 25 zł, to może wykonywać połączenia przez 25 dni. Jeżeli nie wykupi ponownego doładowania, niewykorzystane środki przepadają następnego dnia po upływie okresu, w którym mógł wykonywać połączenia.
TO UTRUDNIA ZMIANĘ OPERATORA?
Według UOKiK może to utrudniać konsumentom skorzystanie z prawa do zmiany dostawcy usług. – Pieniądze z niewykorzystanych doładowań nie wracają z powrotem do portfela abonenta. W efekcie taka praktyka może np. utrudniać konsumentom zmianę dostawcy usług telekomunikacyjnych – podkreśla Marek Niechciał.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dodaje, że z obawy przed utratą niewykorzystanych środków, abonent może nie zdecydować się na skorzystanie z lepszej oferty konkurenta. Działania operatorów budzą wątpliwości tym bardziej, że w takich krajach jak Niemcy, Austria, Węgry, Chorwacja i Hiszpania zwrot niewykorzystanych środków jest powszechną praktyką.
BOLESNA KARA?
Postępowanie przeciwko przedsiębiorcy może zakończyć się wydaniem decyzji zakazującej stosowania praktyki naruszającej prawa słabszych uczestników rynku oraz nałożeniem kary pieniężnej w wysokości do 10 procent obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok nałożenia kary.
IAR/mili