Akcja na Bałtyku. Statek dryfował w kierunku Półwyspu Helskiego. Sztorm utrudnia prowadzenie działań

laczenie123a

Nie uda się prawdopodobnie dziś doholować statku Rix Star do żadnego z portów – ustalił Reporter Radia Gdańsk. Akcję utrudnia sztorm. Jednostka pod łotewską banderą straciła napęd w okolicach Półwyspu Helskiego i co najmniej od poniedziałkowego wieczoru dryfowała w kierunku polskiego wybrzeża.

We wtorek po południu prawie 90-metrowego Rix Stara podjął holownik Agat. Około północy miał go doholować do portu w Gdańsku. Plany krzyżuje sztorm. Dyżurny kapitanatu w Gdańsku zasugerował, by jednostkę odholować na redę portu w Gdyni, gdzie panują nieco lepsze warunki. Tam ma poczekać na poprawę pogody.

– Holownik Agat podszedł do statku Rix Star ok. 30 mil od brzegu. Połączenie z dryfującą jednostką było trudne z uwagi na warunki pogodowe i duże fale. Pracownicy PRO wykazali się jednak doświadczeniem. Holownik połączył się ze statkiem i przed godziną 16:00 już go holował – mówił Radiu Gdańsk przedstawiciel Polskiego Ratownictwa Okrętowego ok. godziny 18.30 we wtorek. Według pierwszych ustaleń dyżurnego SAR statek miał przypłynąć do gdańskiego portu ok. godziny 23.

Fot. PRO

HOLOWNIK RUSZA NA POMOC

Niewielki frachtowiec stracił napęd, zapewne z powodu awarii. Początkowo ze statku nie wzywano pomocy. W końcu jednak zareagowało Polskie Ratownictwo Okrętowe. Do statku wysłano holownik Agat Polskiego Ratownictwa Okrętowego. Duży holownik (65 m długości i 8640 KM mocy napędu głównego) wyszedł z Nabrzeża Francuskiego i po nieco ponad 3 godzinach dotarł do Rix Star.

Statek Rix Star dryfował w kierunku polskiego wybrzeża przynajmniej od poniedziałku wieczorem, prawdopodobnie jednak od doby. Jeśli nie udałoby się naprawić napędu i nie zostałaby podjęta akcja z udziałem holownika, ok. godziny 16:30 statek znalazłby się w pobliżu plaży w rejonie Chałup.

RIX STAR – MAŁY STATEK WIELOZADANIOWY

Pływający pod łotewską banderą mały statek wielozadaniowy Rix Star (87,90 m długości, pojemność brutto 2450) wyruszył estońskiego portu Paljassaare do Kaliningradu. Armatorem statku jest firma Sailenord LLP z Wielkiej Brytanii. Jednostka została zbudowana w roku 1991 w Peene-Werft GmbH w Niemczech.


Piotr Puchalski/Sylwester Pięta

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj