Skanska rezygnuje z udziałów w spółce zarządzającej autostradą A1

Szwedzki gigant budowlany, firma Skanska, odsprzedaje swoje udziały w spółce zarządzającej północnym odcinkiem autostrady A1. Dwa fundusze inwestycyjne zapłacą koncernowi około 608 mln zł.

O transakcji poinformowano we wtorek. Koncern za trzydziestoprocentowy udział w spółce Gdańsk Transport Company (GTC) zainkasuje 1,4 mld koron szwedzkich. Czyli w przeliczeniu około 608 mln zł. Nabywcą jest spółka należąca do funduszy DIF Infrastructure IV i Swiss Life Funds (Lux) Global Infrastructure Opportunities II.

Szwedzi potrzebują jednak zgody ministrów infrastruktury i skarbu. Ostateczna kwota sprzedaży może się różnić od tej podanej. Przypuszcza się jednak, że rozbieżności nie będą znaczące.

KONCESJA WYGAŚNIE W 2039 ROKU

GTC zarządza A1 między Gdańskiem a Toruniem. Odcinek ma 152 km. Sama spółka została powołana do życia w 1996 roku wyłącznie na potrzeby realizacji północnego odcinka A1. Firma ma koncesję na finansowanie, projektowanie, budowę i eksploatację odcinka A1. Po wygaśnięciu koncesji, które nastąpi w 2039 roku, spółka ma nieodpłatnie przekazać autostradę stronie publicznej.

Poza Skanską, udziałowcami spółki są także John Laing Infrastructure (30 procent udziałów), NDI Autostrada (25 procent) i Intertoll (15 procent).

Poza GTC w Polsce działa jeszcze dwóch koncesjonariuszy: Stalexport zarządza odcinkiem A4 między Katowicami a Krakowem, a Autostrada Wielkopolska – zachodnim odcinkiem A2. Pozostałymi autostradami zarządza GDDKiA.

Anna Rębas/hb

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj