Nie jedna, a dwie niekorzystne umowy na budowę statków przez Stocznię Nauta. Wielomilionowe straty przyniosła budowa statku dla Uniwersytetu Gdańskiego, ale także dla Uniwersytetu w Goeteborgu. Umowy podpisano 3 lata temu.
Jak ujawniła Polska Grupa Zbrojeniowa, ówczesny zarząd spółki podpisał wadliwą umowę na budowę Oceanografu dla UG, której wykonanie spowodowało ponad 16,5 mln złotych straty.
WADLIWA UMOWA
Chodziło dokładnie o aneks do umowy, w którym stocznia wzięła na siebie koszty wynikające ze zwiększenia gabarytów jednostki. Aneks podpisano mimo negatywnej opinii kierownika projektu. Zawiadomienie do prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa złożył prezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej Arkadiusz Siwko.
– Dysponując taką kwotą moglibyśmy zakupić nabrzeże, przy którym byłaby możliwość wyposażania statków. Takie przedsięwzięcie ułatwiłoby kontraktacje oraz późniejszą realizację w pełni wyposażonych jednostek. To jednocześnie gwarancja nowych miejsc pracy. W przypadku takiej inwestycji śmiało można mówić stworzeniu 200 takich miejsc – powiedział Sławomir Latos – Prezes Zarządu Stoczni Remontowej Nauta S.A.
WIELOMILIONOWE STRATY
Negatywną opinię miał również kontrakt ze szwedzką uczelnią. – Mamy tutaj oświadczenie kierownika projektu Artura Szwarca, w którym między innymi czytamy: „Pewne zapisy w kontrakcie uniemożliwiają wręcz zbudowanie statku naukowo-badawczego”. Mamy Oceanograf i mamy statek budowany dla Uniwersytetu w Goeteborgu. Jaki jest wspólny mianownik? Wielomilionowa strata dla Nauty – mówiła w Gdyni pełnomocnik zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej Magdalena Porwet. Trwa szacowanie strat wynikających z budowy statku dla szwedzkiej uczelni.
Informacja w sprawie budowy statku Oceanograf dla Uniwersytetu Gdańskiego
W dniu 11.01.2013 roku, po rozstrzygnięciu przetargu nieograniczonego, Uniwersytet Gdański zawarł umowę z Konsorcjum Stocznia Remontowa „NAUTA” S.A. i CRIST S.A., zgodnie z którą powierzono Konsorcjum zaprojektowanie i wybudowanie specjalistycznego statku naukowo-badawczego do interdyscyplinarnych badań Morza Bałtyckiego na kwotę 33 199 000 zł (z uwzględnieniem późniejszych aneksów do umowy). Umowa została zawarta w systemie „wykonaj projekt techniczno-klasyfikacyjny i zbuduj statek”. Realizacja powyższej umowy jest finansowana przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Wykonawca, konsorcjum Stocznia Remontowa „NAUTA” S.A. i CRIST S.A., został wyłoniony w trybie przetargu nieograniczonego, zgodnie z obowiązującą ustawą Prawo Zamówień Publicznych. Konsorcjum Stocznia Remontowa „NAUTA” S.A. i CRIST S.A. zgłosiło się do postępowania przetargowego, złożyło wymagane dokumenty i zostało wybrane do realizacji zamówienia publicznego ze względu na najkorzystniejszą ofertę. Umowa została zawarta w trybie przetargu nieograniczonego i w związku z tym nie prowadzono żadnych negocjacji.
Termin realizacji umowy, który upłynął 20 października 2016 roku, był wielokrotnie przedłużany na wniosek wykonawcy i z jego winy. Obecnie, zgodnie z podpisaną umową, Uniwersytet Gdański nalicza kary umowne. Wyznaczył także wykonawcy termin usunięcia istotnych wad uniemożliwiających korzystanie ze statku zgodnie z jego umownym przeznaczeniem.
Uniwersytet Gdański postępuje zgodnie z przepisami prawa i podpisaną umową.
Ze względu na trwający pomiędzy stronami spór Uniwersytet Gdański nie będzie publicznie komentował tej sprawy. O sytuacji został powiadomiony Wicepremier – Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
dr Beata Czechowska-Derkacz, rzecznik prasowy uniwersytetu Gdańskiego
Magda Manasterska/mar