Banki udomowione czy znacjonalizowane? Nasz dziennikarz o Kongresie 590 w Rzeszowie

Polonizować czy może udomowić banki? Dyskusja na taki temat odbyła się w Rzeszowie w trakcie Kongresu 590. Debata była niezwykle cenna, gdyż odkłamywała mity związane z rzekomym „nacjonalizowaniem banków”.

Przedstawiciele biznesu i nauki przekonywali, że nie chodzi o administracyjną ingerencję w strukturę własnościową banków. Ewentualne przejmowanie aktywów bankowych mogłoby następować wyłącznie przez mechanizmy rynkowe.

UDOMOWIENIE BANKÓW

Dlatego zdaniem prof. Zbigniewa Krysiaka ze Szkoły głównej Handlowej lepiej posługiwać się hasłem „udomowienia banków”. Oznacza ono, że banki, niezależnie od kapitału właścicielskiego, będą zobligowane do dostosowywania swoich strategii i polityki kredytowej do polskich realiów, a nie pod dyktando zagranicznych centrali banków.

ZŁY WPŁYW BANKÓW NA GOSPODARKĘ

Jako przykład złego wpływu zagranicznych banków na gospodarkę podawano przykład z lat 2008-2010, gdy zagraniczne banki wstrzymywały akcje kredytową w Polsce, mimo że kryzys ogarnął ich rodzime rynki, a nie Polskę.

PROMOWAĆ MARKĘ „POLSKA”

Innym tematem były działania promujące nasz kraj. Oczekują ich od rządu i administracji przedsiębiorcy. Przedstawiciele biznesu podczas dyskusji na Kongresie 590 domagają się m.in. intensyfikacji działań promujących markę “Polska” na świecie, w miejscach gdzie nasz kraj jest mniej znany.

W środowisku biznesu panuje zgodne przekonanie, że na egzotycznych rynkach trzeba najpierw stworzyć obraz Polski jako kraju, potem budować renomę poszczególnych branż. Promocja poszczególnych firm jest natomiast kwestią wtórną. Działań promujących nasz kraj przedsiębiorcy domagają się od rządu i administracji.

Zupełnie inne są oczekiwania biznesu wobec administracji w stosunku do innych państw Unii Europejskiej. Zdaniem przedsiębiorców, coraz częściej administracje państw unijnych pod pozorem zaostrzania norm sanitarnych lub innych działań administracyjnych, blokują dostęp polskich firm do swoich rynków. W tym przypadku także potrzebna jest pomoc państwa w stosunku do polskich firm.

DLACZEGO KONGRES „590”

Liczba 590 w nazwie spotkania symbolizuje polski produkt. Taką cyfrą oznaczane są bowiem polskie produkty w kodach kreskowych.

Artur Kiełbasiński/puch

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj