Silny wiatr wstrzymał pracę dźwigów w stoczniach. Ale przy tym statku nikt się nie poddał [ZDJĘCIA]

M/V Skagerak jest budowany przez stocznię Nauta dla uczelni w Goeteborgu. W nowoczesnych laboratoriach na jego pokładzie będą szkolić się młodzi naukowcy.

M/V Skagerak charakteryzuje się niską emisją hałasu i drgań na zewnątrz kadłuba. Jednostkę naszej reporterce prezentował inżynier Artur Szwarc, kierownik projektu. W nowoczesnych laboratoriach na pokładzie jednostki będą się szkolić młodzi naukowcy.

Statek będzie służył do interdyscyplinarnych badań m.in. nad zmianami klimatu, stanem wód czy układem prądów morskich, które mają wpływ na stan środowiska morskiego.

Skagerak został zaprojektowany jako statek zero emisyjny. Oznacza to, że całkowicie zostanie wyeliminowana emisja płynów do morza. – Pracujemy mimo silnego wiatru, najgorzej mają ci, którzy muszą wykonywać swoje prace na zewnątrz. Nie ma mrozu, ale porywisty wiatr potęguje uczucie chłodu. Na szczęście w maszynowni na dole jest ciepło, więc stoczniowcy mogą tam się zawsze zagrzać – opisuje Artur Szwarc.

NA RAZIE GĄSZCZ KABLI

Teraz trwają prace w maszynowni w sterówce i w pomieszczeniach, gdzie znajdować się będą laboratoria. – Jesteśmy po wodowaniu statku, a przed próbami w morzu. Po tym wszystkim oddamy jednostkę armatorowi. Na końcu w sterówce zamontowane będą pulpity nawigacyjne i sterujące. Na razie to gąszcz kabli. Potem, gdy położymy na to podłogę, wszystkie instalacje muszą działać bez zarzutu. W sumie mamy na całym statku 74 km kabli. Nad nami jest maszt radarowy, anteny i urządzenia nawigacyjne. Specjalny system pozwoli też zmniejszyć zużycie paliwa o 40 proc. w porównaniu do podobnych jednostek. – dodaje inżynier.

Skagerak ma 49 metrów długości. Pływać będzie na nim 5-osobowa załoga oraz 20 badaczy. Jednostka ma być gotowa wiosną przyszłego roku.

 

Anna Rębas/mili

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj