Stocznia Remontowa Piotra Soyki z Gdańska zbuduje w Szczecinie prom pasażersko-samochodowy dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Inwestycja będzie realizowana we współpracy ze stoczniami grupy kapitałowej MARS. Umowa może zostać zawarta w marcu 2017. Jak informuje PAP źródło zbliżone do branży promowej, duża część prac przy budowie jednostki, jeśli nie większość odbędzie się w Stoczni Szczecińskiej. Nowy prom zastąpi wysłużone jednostki Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, które pływają na linii Świnoujście – Ystad. – Istnieje pilna potrzeba odnowienia tych linii, dzięki temu będzie można wykorzystać stale rosnący rynek przewozów pasażerskich i samochodów ciężarowych – zaznaczył ekspert w rozmowie z PAP i dodał, że „z punktu formalnego i biznesowego umowa może być zawarta już w marcu”
STOCZNIA W SZCZECINIE CZĘŚCIĄ JEDNEJ Z NAJWIĘKSZYCH W EUROPIE GRUP STOCZNIOWYCH
Stocznia Szczecińska została sprzedana za 100 milionów złotych Funduszowi Inwestycyjnemu MARS. Umowa została podpisana 20 stycznia 2017 roku. Powstanie przez to największa nad Bałtykiem i jedna z największych w Europie grupa stoczniowia. Zdaniem rządzących, ma to przynieść wymierne korzyści całemu przemysłowi stoczniowemu, który ma się stać istotnym filarem krajowej gospodarki. Oprócz jednostek cywilnych, w Szczecinie w przyszłości mogą być budowane jednostki dla Marynarki Wojennej. Minister obrony narodowej Antoni Macierewicz chce, żeby były tu budowane były m. in. okręty podwodne.
MARS FUNDUSZ INWESTYCYJNY ZAMKNIĘTY
Proces związany z przejęciem Stoczni Szczecińskiej jest skomplikowany. Agencja Rozwoju Przemysłu dokapitalizuje Polską Grupę Zbrojeniową kwotą 101, 5 mln złotych. Pieniądze te, zostaną przeznaczone na zakup 100 procent udziałów Szczecińskiego Parku Przemysłowego, ich nabywcą jest MARS Fundusz Inwestycyjny Zamknięty. MARS konsoliduje spółki stoczniowe oraz nieruchomościowe w strukturze Polskiej Grupy Zbrojeniowej.
FUNDUSZ ZARZĄDZA TAKŻE STOCZNIĄ REMONTOWA „NAUTA” W GDYNI
Obecnie fundusz zarządza udziałami 15 spółek niepublicznych. Wśród nich znajdują się podmioty z sektora remontu i budowy konstrukcji stalowych offshore, w tym Stocznia Remontowa „Nauta” w Gdyni oraz Morska Stocznia Remontowa „Gryfia” działająca w Szczecinie i Świnoujściu oraz spółki nieruchomościowe. Właścicielem 99,4 procent certyfikatów Funduszu jest Agencja Rozwoju Przemysłu SA.
money.pl/PAP/hb/mmt