Łącznie ważą 900 ton. Ogromne instalacje projektu EFRA są już w gdańskim Lotosie

Inwestycja warta ponad 2 miliardy złotych przekroczyła półmetek. Dzięki niej gdańska spółka będzie efektywniej niż obecnie przerabiała ropę naftową. – Dziś wyprzedzamy nasz harmonogram. Próby i testy wewnętrzne chcemy zrobić w marcu przyszłego roku. Instalacja ma zostać oddana do użytku w drugim kwartale 2018 roku. Przy obsłudze będzie pracowało 65 nowych pracowników – mówi prezes Lotos Asfalt Piotr Przyborowski.

Zastosowanie technologii koksowania pozwoli uzyskać z każdej tony ciężkiej pozostałości ok. 700 kg paliw i 300 kg koksu.

– Innowacyjna, pełna hermetyzacja sprawi, że proces koksowania i wywóz koksu będą przebiegały w zgodzie z normami środowiskowymi” – dodaje Piotr Przyborowski.

NOWOCZESNA RAFINERIA

Po zakończeniu realizacji Projektu EFRA gdańska rafineria będzie jedną z najnowocześniejszych na świecie. Dla firmy kluczowe jest wyeliminowanie z produktów ciężkiego oleju opałowego. To produkt nieekologiczny, którego produkcja jest nieopłacalna, bo sprzedawany jest z tzw. ujemną marżą, czyli za cenę niższą od ceny ropy.

– Dzięki technologii koksowania, którą wdrażamy w najbardziej innowacyjnej i ekologicznej wersji, uzyskamy głębszą konwersję, czyli większą ilość wysokomarżowych paliw z tej samej ilości ropy. Marża rafineryjna zwiększy się o około 2 dolary na baryłce. Branża paliwowa to jest ciągła ucieczka przed konkurencją. Dzięki inwestycji EFRA damy sobie trochę czasu, by przygotować kolejne inwestycje. Myślimy o czterech projektach: olefinowym, benzynowym, nad ciężkimi bazami olejowymi oraz o własnej elektrociepłowni. Zastanawiamy się też jak głębiej wejść w segment wydobywczy – mówi Mateusz Aleksander Bonca, wiceprezes Grupy Lotos ds. strategii i rozwoju.

INWESTYCJA W LICZBACH

Zakończono prace związane z palowaniem gruntu. 3800 potężnych żelbetowych pali ma zapewnić właściwą stabilność gruntu dla fundamentów i konstrukcji. Do tej pory wylano ok. 21,5 tys. ton betonu (na planowane 24,4 tys. ton), postawiono ok. 2,7 tys. ton konstrukcji stalowych (z planowanych 5 tys. t). Do prefabrykacji przekazano ok. 1000 ton rurociągów. Do końca stycznia 2017 wydano 211 mln euro, co stanowi 41% budżetu projektu.

Joanna Stankiewicz/amo
Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj