Związkowcy z Opery Bałtyckiej podpisali porozumienie i ostatecznie przerwali spór zbiorowy oraz trwający od początku lutego strajk. Domagali się podwyżek wynagrodzenia. W ubiegłym tygodniu dyrekcja opery przygotowała ostateczny dokument i po jego analizie, pracownicy zaakceptowali warunki ugody.
Podwyżka wynagrodzeń zasadniczych wyniesie około 20-tu, 30-tu procent. Znika także norma „zero”. Teraz będzie obowiązywała norma osiem. To znaczy, że w ramach umowy artysta będzie wykonywał do ośmiu spektakli, które są ujęte w pensji. Dopiero kolejne będą dodatkowo opłacane.
Anna Sawicka, szefowa Solidarności w Operze Bałtyckiej powiedziała Radiu Gdańsk, że pracownicy nie są do końca zadowoleni z porozumienia. Są bowiem osoby, które będą zarabiały 1850 złotych miesięcznie. Ale związkowcy poszli na ustępstwa.
Zmiany w ramach porozumienia mają zostać wprowadzone do 15 marca.
Komunikat dotyczący podpisania Porozumienia w sprawie wprowadzenia nowych zasad wynagradzania pracowników Opery Bałtyckiej w Gdańsku od 1 stycznia 2017 roku
W dniu 7 marca 2017 roku zostało podpisane Porozumienie w sprawie wprowadzenia nowych zasad wynagradzania pracowników Opery Bałtyckiej w Gdańsku pomiędzy dyrekcją Opery Bałtyckiej w Gdańsku a przedstawicielami czterech związków zawodowych funkcjonujących w Operze Bałtyckiej, przy udziale przedstawicieli Departamentu Kultury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
Mimo, że porozumienie nadwyręża budżet producencko – eksploatacyjny teatru uważam, że wypracowany kompromis jest niebywałym sukcesem, gdyż gwarantuje stabilną sytuację finansową naszym pracownikom – komentuje prof. Warcisław Kunc – dyrektor Opery Bałtyckiej.
Pozytywne zakończenie negocjacji z przedstawicielami związków zawodowych oraz podpisanie Porozumienia pozwoli dyrekcji Opery Bałtyckiej skoncentrować się na artystycznej działalności teatru w sferze repertuarowej, jak i planowania kolejnych sezonów.
W dalszym ciągu będziemy starać się o pozyskiwanie środków z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz od firm sponsorskich. Mam wielką nadzieję, że medialno – frekwencyjny sukces naszych ostatnich premier „La Boheme” oraz „Pinokia” przełoży się na możliwość przyciągnięcia do teatru poważnego partnera, jakim przez ostatnie sezony była Grupa LOTOS. Wiem, że mam za sobą zespół fantastycznych pracowników, którym równie mocno jak mi, zależy aby nasz teatr prezentował najwyższy poziom artystyczny – kontynuuje Kunc.
Zgodnie z zapisami Porozumienia Komisja Zakładowa NSZZ „Solidarność” deklaruje, iż dokument kończy spór zbiorowy, w którym znajduje się z Operą Bałtycką od 1 września 2014 roku oraz spór zbiorowy, który wszczęła w dniu 5 stycznia 2017 roku.
Przedmiotem sporu z 2014 roku było podniesienie pensji zasadniczej o 30% w roku 2013 i o 10% w latach kolejnych, co na rok 2017 oznaczało podwyżki pensji zasadniczej ponad 90%.
Komisja Zakładowa NSZZ „Solidarność” uzyskała prawo do strajku w listopadzie 2016 roku. Od tego czasu prowadzone były negocjacje, których celem było wypracowanie kompromisu polegającego na podwyższeniu wynagrodzenia zasadniczego w Operze o 30%, a w grupach pracowniczych jak: orkiestra i chór o 50% – przy normie miesięcznej spektakli z 2,5 na 8, technika sceniczna o 63% – przy normie miesięcznych spektakli z 0 na 5.
Dyrektor Opery Bałtyckiej zagwarantował również średnie roczne zatrudnienie w teatrze w 2017 roku na poziomie 243 etatów.
Joanna Stankiewicz/mich