Budują, budują i skończyć nie mogą. Nasz reporter sprawdził faktury za Ślązaka. Kwota? GIGANTYCZNA

e6c79185966af0669b78e49fab3c9ff7 L

Gigantyczny koszt budowy Ślązaka! Już miliard złotych wydano na projekt budowy tego okrętu – dowiedział się reporter Radia Gdańsk. Mimo to termin zakończenia prac wciąż nie jest pewny, a na wydanie czeka jeszcze majątek. Budowa Ślązaka rozpoczęła się w 2001 roku. Początkowo planowano, że będzie to korweta, z czasem jednak – wraz z narastającymi opóźnieniami – zadecydowano, że zamiast korwety (to okręt wyposażony w napęd o potężnej mocy, stworzony między innymi do poszukiwania okrętów podwodnych) wybudowany zostanie o wiele mniej skomplikowany patrolowiec.

Koszty i tak jednak rosną w bardzo szybkim tempie. Ministerstwo Obrony Narodowej potwierdziło, że opłacono już faktury na 1 mld zł. Na wydanie czekają jeszcze co najmniej 153 mln zł, co daje łączną kwotę 1,153 mld zł. Składają się na nią umowy ze Stocznią Marynarski Wojennej (675 mln zł) oraz dwie zawarte w 2013 roku umowy dotyczące wyposażenia okrętu z firmami Thales NL (347 mln zł) i Enamor (131 mln zł). Może się jednak okazać, że kwoty dodatkowo wzrosną. Co więcej, możliwe jest, że prace potrwają dłużej niż do połowy 2018 roku.

„Nie wykluczamy, że dotychczas deklarowany przez SMW termin zakończenia prac na okręcie tj. połowa 2018 r. może być zmieniony. O tym będziemy mogli poinformować dopiero po zakończeniu rozmów i podpisaniu umowy z nowym właścicielem stoczni, czyli PGZ” – czytamy w oświadczeniu przesłanym nam przez Ministerstwo Obrony Narodowej. Według nieoficjalnych informacji, nie jest wykluczone, że prace zakończą się dopiero na przełomie 2018 i 2019 roku.

Tak czy inaczej Ślązak będzie prawdopodobnie najdroższym i najdłużej na świecie budowanym patrolowcem. Podobne okręty budowane dla Holandii i Wielkiej Brytanii były o mniej więcej połowę tańsze, ale wybudowano je cztery razy szybciej. Jak wyliczał niedawno branżowy portal Defence24.pl „duże okręty patrolowe typu Holland, dostarczane dla holenderskich sił morskich przez zakłady stoczniowe Damen w Rumunii i Holandii (o wyporności 3750 ton) kosztowały około 150 milionów euro za sztukę. Natomiast najnowsze brytyjskie okręty patrolowe typu River (o wyporności około 2000 ton) to koszt około 150 milionów funtów za sztukę. Przy czym Hollandy były średnio budowane przez 4 lata, patrolowce typu River – od 4 do 5 lat”.

Więcej na temat przyczyn tego gigantycznego opóźnienia w materiale Sylwestra Pięty:

sp/mmt

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj