Napęd hybrydowy do jachtów. Na Politechnice Gdańskiej potrafią do każdego diesla dorobić zasilanie elektryczne

hybrya z PG 1

Nowatorska koncepcja hybrydowego układu napędowego, oparta na silniku spalinowym i elektrycznym, powstała na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa. W marcu została uznana za „najlepszy wyrób” targów WIATR i WODA 2017. Nagrodę przyznała Polska Izba Przemysłu Jachtowego i Sportów Wodnych „Polskie Jachty”. Hybryda z PG była osnową rozmowy jaką Włodzimierz Raszkiewicz przeprowadził z dr Wojciechem Litwinem z Katedry Mechatroniki Morskiej.
Projekt hybrydy powstał w Katedrze Mechatroniki Morskiej na WOiO. Jego autorami są prodziekan ds. nauki dr hab. inż. Wojciech Litwin, prof. nadzw. PG oraz mgr inż. Wojciech Leśniewski.

– Przeprowadziliśmy już badania eksperymentalne naszego napędu w skali rzeczywistej. Projekt jest ciągle rozwijany we współpracy z firmą Marine Works, z którą nasza uczelnia podpisała umowę w grudniu ubiegłego roku. Obecnie Marine Works zajmuje się wdrożeniem produktu – mówi Wojciech Litwin.

– Jesteśmy w stanie hybrydyzować prawie każdą jednostkę pływającą z napędem konwencjonalnym. Możemy przebudować jej układ napędowy dodając moduł napędu elektrycznego o małych rozmiarach, nie narażając w ten sposób armatora na wysokie koszty przebudowy całego statku – podsumowuje nasz rozmówca.

hybryda z PG 2
Tegoroczne 29. Targi Sportów Wodnych i Rekreacji WIATR i WODA odbyły się w marcu Warszawie. Była to największa w tej części Europy wystawa branżowa. Tym razem na targach zaprezentowało się 400 wystawców. Można było zobaczyć najpiękniejsze jachty, luksusowe łodzie motorowe, najszybsze skutery, a także nowoczesny sprzęt żeglarski i motorowodny. W targach uczestniczyło 60 studentów WOiO.

Włodzimierz Raszkiewicz/mat.PG
Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj