Rosyjski statek badawczy, który „zagrał” w „Titaniku”, cumuje w Stoczni Remontowej w Gdańsku. Przechodzi tak zwany remont klasowy, który potwierdzi jego przydatność do żeglugi. Akademik Mstisław Kiełdysz był w gdańskiej stoczni już rok temu. Wtedy również nasi specjaliści czyścili go i zajmowali się pracami konserwatorsko-malarskimi. Statek wpłynął do Stoczni Remontowej 26 kwietnia. Do swojego macierzystego portu w Kaliningradzie wypłynie 22 maja.
NAJWIĘKSZY NA ŚWIECIE STATEK NAUKOWO-BADAWCZY
Akademik na co dzień wykorzystywany jest przez Instytutu Oceanologii Rosyjskiej Akademii Nauk w Moskwie. To największy na świecie statek naukowo-badawczy. Jako jedyny ma na pokładzie dwa specjalne podwodne pojazdy głębinowe Mir 1 i Mir 2. W 1997 roku statek „zagrał” w „Titatniku” Jamesa Camerona. Można go zobaczyć w początkowych, uwspółcześnionych scenach filmu, gdy ekipa poszukiwawcza znajduje leżący na dnie wrak. Rosyjski statek był też wykorzystywany w filmach dokumentalnych Discovery Channel.
UDZIAŁ W FILMACH DOKUMENTALNYCH
W 1998 roku batyskafy brały udział w produkcji „Japońska łódź podwodna 1-52”. Dwa lata później podwodne pojazdy głębinowe wykorzystano do filmu dokumentalnego o wraku pancernika Bismarcka. Akademik Mstisław Kiełdysz został wybudowany w 1980 roku. Ma 122 m długości. Na pokładzie może pomieścić się około 90 osób, z czego połowa to członkowie załogi.