Wracają dyżury gdyńskich śmigłowców. Do końca wakacji całodobowa gotowość załogi w Babich Dołach

Do końca wakacji nad pasem nadmorskim i morzem dyżurować będą jednocześnie dwa śmigłowce ratownicze Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Od środy w całodobowej gotowości pozostają załogi śmigłowców SAR w bazie Lotnictwa Morskiego w Babich Dołach w Gdyni. Od 19 lipca do 31 sierpnia całodobowy dyżur w krajowym systemie ratownictwa morskiego i lotniczego, pełniony jest przez załogi śmigłowców W-3WARM w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach. Jednocześnie w 44. Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie, w godzinach od 11.00 do 19.00, w gotowości do prowadzenia działań ratowniczych utrzymywany będzie drugi śmigłowiec.

OGRANICZONA LICZBA, KONIECZNOŚĆ SZKOLEŃ

Wskutek ograniczonej liczby maszyn w wersji ratowniczej oraz konieczności szkolenia załóg, od 1 września ponownie w całodobowej gotowości do działań Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa (SAR) nad obszarami morskimi i lądowym utrzymywany będzie jeden śmigłowiec. Tak jak dotychczas, dyżury pełnione będą na przemian przez dwie załogi śmigłowców.

Przez cały czas system ratownictwa w polskiej strefie odpowiedzialności SAR na Bałtyku wspiera załoga samolotu patrolowego Bryza pełniąca dyżur na lotnisku w Siemirowicach koło Lęborka.

DYŻURY NAPRZEMIENNE W GDYNI I DARŁOWIE

W latach 2008–2010, z powodu wyczerpania resursu, z eksploatacji w lotnictwie morskim wycofano trzy śmigłowce ratownicze Mi-14PS. W związku z tym Marynarka Wojenna podjęła decyzję o przystosowaniu do wykonywania zadań SAR dwóch maszyn w wersji zwalczania okrętów podwodnych. W okresie końcowego etapu ich przebudowy i wdrażania do służby wprowadzono naprzemienny system pełnienia dyżurów ratowniczych, od 1 do 20 dnia każdego miesiąca na lotnisku w Gdyni Babich Dołach a następnie, do końca każdego miesiąca, na lotnisku w Darłowie. Po zakończeniu szkolenia załóg zmodernizowanych śmigłowców, 1 lipca 2011 roku rozpoczęły one pełnienie dyżurów w krajowym systemie ratownictwa morskiego i lotniczego. Wówczas przywrócono również utrzymanie w całodobowej gotowości do działań dwóch śmigłowców, na lotniskach w Gdyni i Darłowie.

MODYFIKUJĄ I UJEDNOLICAJĄ

Na początku 2014 roku Inspektorat Uzbrojenia podpisał z zakładami lotniczymi PZL – Świdnik umowę na modyfikację pięciu najstarszych śmigłowców Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej typu W-3. Prace unifikujące je do jednolitej wersji wyposażenia W-3WA i W-3WARM były realizowane na pięciu maszynach: dwóch transportowych W-3T oraz trzech W-3RM Anakonda.

MODERNIZUJĄ I SZKOLĄ

Od 1 października 2015 roku w całodobowej gotowości do działań SAR nad obszarami morskimi i lądowym w pasie nadmorskim utrzymywany był jeden śmigłowiec SAR. Prace modernizacyjne zakończono na czterech z pięciu maszyn, a dwa śmigłowce transportowe przystosowano do wykonywania zadań ratowniczych. Jednocześnie, pod koniec ubiegłego roku, rozpoczął się drugi etap procesu modernizacji śmigłowców W-3 obejmujący kolejne trzy maszyny ratownicze tego typu. Jeszcze w grudniu do zakładów lotniczych w Świdniku przekazano pierwszą z nich. Kolejna trafiła tam w ubiegłym tygodniu. Trzecia zostanie przekazana w przyszłym miesiącu.

 

 pkat

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj