Mieszkańcy Smętowa Granicznego chcą, by na ich stacji kolejowej zatrzymywały się pociągi ponadregionalne. Obecnie wsiąść można tam tylko do lokalnych składów, które w drodze na przykład do Trójmiasta, zatrzymują się na każdej stacji.
To oznacza długi, w niektórych przypadkach nawet ponad dwugodzinny dojazd. Tymczasem, jak przekonuje analityk ruchu kolejowego Piotr Kazimierowski, uzasadnione jest, by w Smętowie zatrzymywały się np. pociągi PKP Intercity.
ZE STACJI KORZYSTALIBY MIESZKAŃCY KWIDZYNA
– Odcinek pomiędzy Tczewem a Laskowicami Pomorskimi jest najdłuższym odcinkiem, na którym nie zatrzymują się pociągi ponadregionalne na trasie z Trójmiasta do Wrocławia. Ma ponad 70 km. Stacja Smętowo leży niemalże w połowie tego odcinka, tuż obok bardzo dużego i prężnie rozwijającego się powiatu kwidzyńskiego. Most na Wiśle otworzył powiat kwidzyński na stację Smętowo i mieszkańcy Kwidzyna mogliby korzystać z tej stacji – mówi Piotr Kazimierowski.
Piotr Kazimierowski, analityk ruchu kolejowego. Fot. Radio Gdańsk/Sylwester Pięta
PKP NIE PONIOSŁOBY ŻADNYCH DODATKOWYCH KOSZTÓW
Jak podkreśla analityk, PKP nie musiałyby ponosić żadnych dodatkowych kosztów w związku z zatrzymywaniem się tych pociągów, ponieważ one i tak jeżdżą przez Smętowo, tylko się tam nie zatrzymują. Zdaniem Kazimierowskiego, Smętowo Graniczne, ze względu na dogodne położenie, mogłoby być stacją przeznaczoną dla 200 tysięcy mieszkańców.
– Chcielibyśmy być węzłem transportowym, z którego korzystają mieszkańcy powiatów kwidzyńskiego, starogardzkiego, tczewskiego i świeckiego. Jest u nas wiele terenów, na których moglibyśmy stworzyć parkingi park and ride – podkreśla wójt gminy Smętowo Graniczne, Aneta Galant.
POD WNIOSKIEM ZBIERANE SĄ PODPISY
W poniedziałek rozpoczęto zbieranie podpisów pod wnioskiem o to, aby w Smętowie zatrzymywały się pociągi ponadregionalne. Marta Ziemska z PKP Intercity w rozmowie z reporterem Radia Gdańsk podkreśliła, że wniosek mieszkańców zostanie przeanalizowany, gdy trafi do przewoźnika.
Więcej posłuchaj tutaj:
Sylwester Pięta/hb