W Stoczni Nauta zwodowane zostały dwa statki rybackie. Łącznie zwodowano ich już ponad 20 od czasu uruchomienia Zakładu Nowych Budów w 2013 roku.
Jako pierwszy, zwodowany został częściowo wyposażony trawler rybacki oznaczony numerem budowy B-437.
Po południu Dyrektor Zakładu Nowych Budów wydał komendę do wodowania jednostki B-698, którą Nauta realizuje jako statek kompletnie wyposażony.
PODWÓJNE ŚWIĘTO
– Wodowanie statku to zawsze święto dla Stoczni, wszystkich jej pracowników i armatora. Dziś możemy świętować podwójnie, ponieważ zwodowaliśmy dwa statki. Dziękuję i gratuluję wszystkim pracownikom, którzy byli zaangażowani w realizację tych projektów – powiedział Sławomir Latos, Prezes Zarządu Stoczni Nauta.
Trawler Themis (B-437) powstał w Stoczni Nauta na zamówienie duńskiego klienta – Karstensens Skibsvaerft AS. Finalnym odbiorcą jednostki będzie duński armator Themis Fiskeri, który należy do pierwszej dziesiątki armatorów zajmujących się połowami pelagicznymi w Danii. Themis ma 63 m długości i prawie 13 m szerokości. Zanurzenie jednostki wynosi 7,8 m.
NAJNOWOCZEŚNIEJSZY SPRZĘT
Ocean Star (B-698) jest zdecydowanie większą jednostką. Ma 87 m długości i 18 m szerokości. Statek powstał na zamówienie szkockiego armatora Mewstead. Pozostanie jeszcze w Stoczni Nauta do jesieni w celu finalnego wyposażenia. Na jego pokładzie znajdą się najnowocześniejsze urządzenia do połowu, przechowywania i przekazywania ryb odbiorcy. Na jednostce zostanie zainstalowane również specjalistyczne wyposażenie, które będzie służyć do lokalizowania łowisk oraz szacowania ich wielkości i rodzaju. Silnik o mocy 7 000kW, współpracujący z dwoma sterami strumieniowymi zapewni bardzo dobrą manewrowość jednostki podczas zarzucania i zbierania sieci. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom, statek będzie najbardziej efektywną jednostką na świecie w swojej klasie. Ocean Star został wybudowany według projektu firmy Wartsila Design.
MOGĄ KONKUROWAĆ NA RYNKU
Budowa nowoczesnych statków rybackich stanowi znaczną część zamówień Zakładu Nowych Budów. – Co szczególnie istotne, wodujemy dziś pierwszą jednostkę tego typu budowaną pod klucz – powiedział Reza Sohrabian, Szef Marketingu Zakładu Nowych Budów. – Dzięki zdobytemu doświadczeniu, możemy konkurować na rynku coraz lepszą ofertą – dodał Reza Sohrabian.
DRUGIE WODOWANIE W HISTORII
Operacja podwójnego wodowania została przeprowadzona po raz drugi w historii działania pochylni B1. Po raz pierwszy system umożliwiający podwójne wodowanie został wykorzystany w lipcu 2015 r., kiedy Nauta wodowała dwa częściowo wyposażone sejnery Don Ole – dla norweskiego odbiorcy Fitjar Mekaniske Verksted i Ruth – dla Karstensens Skibsvaerft AS.
NIE TYLKO STATKI RYBACKIE
Od momentu uruchomienia Zakładu w Gdańsku jesienią 2013 r., Stocznia zakontraktowała łącznie 22 statki do połowu ryb. Oprócz statków rybackich w portfolio Nauty są także jednostki naukowo-badawcze i statki obsługowe dla sektora offshore. W ostatnim czasie Stocznia pozyskała także ważny kontrakt na budowę w pełni wyposażonego statku wywiadowczego dla Szwedzkiej Marynarki Wojennej.
materiały prasowe