Nowoczesna ścieżka rowerowa o europejskim standardzie? Marzenie pomorskich rowerzystów niedługo może stać się rzeczywistością. Samorządowcy pracują nad pomysłem nowej międzynarodowej trasy.
Jeziorna Trasa Rowerowa miałaby przebiegać równoleżnikowo przez województwo pomorskie. – Cała proponowana trasa łączyłaby Berlin z np. Kłajpedą lub Tallinem. To około 1200 kilometrów – wyjaśnia Marta Chełkowska, dyrektor Departamentu Turystki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
Długość szlaku na Pomorzu wyniosłaby 170 km, a koszt jego uruchomienia około 80 milionów złotych. Pieniądze na ten cel mieliby znaleźć samorządowcy. Szlak o międzynarodowym znaczeniu wpisuje się w format Euro Velo, czyli certyfikatu bezpiecznych i komfortowych tras rowerowych, a dzięki temu o unijne pieniądze ma być łatwiej. – To pozwala zyskać środki z Komisji Europejskiej oraz różnych, innych międzynarodowych źródeł – mówi dyrektor Chełkowska.
Przebieg główny trasy z dodatkowymi trasami łączącymi szlak główny z drogami lokalnymi Źródło: pomorskie.eu
ROZWÓJ JUŻ ISTNIEJĄCYCH TRAS
Rowerzyści na Pomorzu mają w tej chwili do dyspozycji trzy duże trasy: wiślaną nr 9 z Gdańska przez Żuławy Wiślane do Kwidzyna, nadbałtycką nr 10 i trasę Żelaznej Kurtyny nr 13. Ta ostatnia biegnie pomiędzy Wschodem a Zachodem. Pokrywa się z trasą nr 10 – od Ustki do Krynicy Morskiej, a potem do Kępek na granicy z województwem warmińsko-mazurskim.
Wzdłuż tych szlaków stanie ponad 80 nowoczesnych miejsc postojowych, w których będzie można się schronić przed deszczem czy wiatrem.
Trasy nr 9 i 10 finansowane są ze środków samorządowych i Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego. – To świetny przykład na to, że samorządy potrafią współpracować i tworzyć partnerstwa w działaniu. Dobrze to wróży na przyszłość i liczymy na to, że samorządy na trasie Jeziornej Trasy Rowerowej również połączą siły we wspólnym działaniu – dodaje Marta Chełkowska.
pomorskie.eu/mich