Z Gdyni przez Kościerzynę do Bydgoszczy po dwóch torach. Gigantyczna inwestycja kolejowa

Z Gdyni przez Kościerzynę do Bydgoszczy po dwóch torach, z elektrycznym zasilaniem i dużą prędkością. W Urzędzie Wojewódzkim w Gdańsku podpisano umowę na opracowanie projektu przebudowy Magistrali Węglowej na odcinku z Gdyni do Kościerzyny.

To jeden z elementów ogromnej inwestycji, która ma sprawić, że z Gdyni przez Kościerzynę do Bydgoszczy będzie prowadził nowoczesny, zelektryfikowany i dwutorowy szlak kolejowy, na którym pociągi towarowe będą mogły osiągać prędkość ok. 100-140 km/h, a osobowe być może jeszcze większe.

– Dokładne informacje na temat prędkości poznamy po opracowaniu projektu, ponieważ to, jak szybko pociąg może jechać, zależy od różnych aspektów technicznych, np. od kształtu łuków, który jest podawany właśnie w dokumentacji technicznej. Na szczegóły trzeba więc poczekać do 2019 roku – mówi Ireneusz Marchel, prezes zarządu PKP PLK.

DRUGI TOR NA LINII 201 JUŻ W 2023 ROKU

To właśnie w 2019 roku powinna być gotowa dokumentacja techniczna przebudowy linii 201 na odcinku Gdynia-Kościerzyna. Początek prac budowlanych planuje się na pierwszą część 2020 roku. Inwestycja powinna trwać nie dłużej niż 3 lata, co oznacza, że drugi tor na linii 201 powinien być gotowy na początku 2023 roku. Usprawni on nie tylko ruch pasażerski, ale przede wszystkim towarowy.

– Dotyczy to przede wszystkim portu w Gdyni, który jako jedyny na Bałtyku nie ma dostępu do dróg krajowych. Problemem jest też dostawa i odbiór towarów drogą kolejową, bo linia E65 na odcinku z Tczewa do Pruszcza należy do najbardziej obłożonych linii kolejowych w Polsce. Alternatywa w postaci praktycznie nowej linii z Gdyni przez Kościerzynę do Bydgoszczy sprawi, że wiele pociągów dojedzie do portu w Gdyni nie przejeżdżając przez te newralgiczne punkty – mówi wiceminister infrastruktury Kazimierz Smoliński.

Według wstępnych szacunków, dobudowanie drugiego toru do linii 201 zwiększy przepustowość Magistrali Węglowej trzy- lub nawet czterokrotnie. Warto dodać, że na odcinku magistrali bliższym Bydgoszczy roboty już trwają. Chodzi o fragment z Maksymilianowa do Nowej Wsi Wielkiej.

Sylwester Pięta/mich

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj