50 lat z telefonem zaufania, który … ciągle dzwoni. Z okazji jubileuszu powołania takiej formy pomocy w auli Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego trwa uroczysta sesja. Wykłady i spotkania prowadzą psychologowie, lekarze, specjaliści od uzależnień i duchowni. A jak pokazuje życie telefon zaufania wciąż jest na czasie, mimo, że czasy się zmieniają.
O tym jak działa i jak zmieniał się na przestrzeni pół wieku telefon zaufania wiedzą najlepiej członkowie Polskiego Towarzystwa Pomocy Telefonicznej. Zrzesza ono 49 różnych telefonów zaufania z całego kraju, a swoją siedzibę ma w Trójmieście.
W gdańskim telefonie zaufania w ciągu roku przeprowadzanych jest około sześciu tysięcy rozmów. – Bardzo dużo osób wymaga naszej pomocy, staramy się pomagać ludziom w sytuacjach kryzysowych – mówi Aniela Białowolska Teichman wiceprezes PTPT. A te sytuacje kryzysowe są różne, od zamiaru popełnienia samobójstwa, przez chorobę po zawód miłosny, utratę pracy czy samotność. Telefony są różne w zależności od problemu i osób, które dzwonią. Czasem rozmowa trwa chwilę a czasem dwie, trzy godziny.
– Najprzyjemniejsze są takie rozmowy, kiedy poświęcając dużo czasu danej osobie ona na końcu mówi dziękuję, że jesteście. Bardzo mi pani pomogła. To są najszczęśliwsze chwile – mówi pani Aniela.
POWSTRZYMANIE SAMOBÓJSTWA
Jerzy Abramowski z PTPT wspomina sytuację sprzed kilku lat kiedy jego koleżanka odebrała telefon od kobiety, która rozpoczęła rozmowę od informacji, że właśnie odkręciła kurki z gazem i w momencie, kiedy przestanie rozmawiać będzie znaczyło, że umarła. – Moja koleżanka tak długo z nią rozmawiała i na tyle przekonująco, że rozmówczyni przeprosiła i poszła zakręcić gaz.
Na telefon zaufania dzwonią wszyscy: kobiety, mężczyźni, starsi, młodzież i dzieci. Najtrudniejsze rozmowy są w nocy, ale jak podkreślają wolontariusze nie ma określonej pory, czy okresu w ciągu roku, w których telefonów jest więcej. – To nie ma znaczenia – mówi Jerzy Abramowski.
Osoby odbierające telefony zaufania to wolontariusze. Żeby wykonywać swoją pracę muszę przejść roczne szkolenie. Pomorski telefon zaufania ma swoją siedzibę przy ulicy Krasickiego 10/6 w Sopocie. Można dzwonić pod numer 58 301 00 00