Zarząd Województwa Pomorskiego podjął uchwałę, dzięki której możliwe będzie wprowadzenie w życie projektu roweru metropolitalnego – 14 pomorskich gmin otrzyma dofinansowanie na ten cel w kwocie ponad 17 mln zł.
– Będzie to największy pod względem obszarowym projekt rowerów miejskich w Polsce – mówi Krzysztof Perycz-Szczepański, koordynator projektu System Roweru Metropolitalnego w rozmowie z gdansk.pl.
Rower Metropolitalny to szczególna na tle kraju współpraca kilkunastu gmin, które razem przystąpiły do jego realizacji. Cały system ma być dopasowany do współczesnych realiów.
W PROJEKCIE WEŹMIE UDZIAŁ 14 GMIN
Jak informuje miejski portal, do projektu roweru metropolitalnego na Pomorzu włączyło się 14 gmin (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Tczew, Żukowo, Reda, Rumia, Pruszcz Gdański, Sierakowice, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo). Do dyspozycji chętnych uruchomionych zostanie prawie 4 tys. rowerów (w tym 10 proc. rowerów elektrycznych) oraz ponad 7,5 tys. stacji rowerowych. Ich lokalizacje uzgadnianie były w ramach konsultacji społecznych.
PIERWSZE ROWERY RUSZĄ JESIENIĄ 2018 ROKU
W 2016 roku do RPO WP wpisano projekt rowerów metropolitalnych, a w lipcu 2017 r. Stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot, odpowiedzialne za jego realizację, złożyło w Urzędzie Marszałkowskim wniosek o dofinansowanie. Projekt przeszedł pozytywną weryfikację pod względem formalnym i 13 października 2017 r. i zarząd WP zatwierdził jego realizację. Dzięki temu pierwsi rowerzyści przejadą się rowerami miejskimi jesienią 2018 r.
KOSZT PROJEKTU
Całkowity koszt projektu to 20 256 775,29 zł, z czego aż 85 proc. (17 218 259,00 zł) zostanie pokryte ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. – Kwotę ponad 17 mln zł uzupełnią budżety 14 gmin partnerskich – mówi Jan Szymański, dyrektor Departamentu Programów Regionalnych UMWP.
– Przeznaczymy ją na niezbędną infrastrukturę, czyli stacje dokowania, rowery, system informatyczny, na który składa się m.in. moduł geo-lokalizacji, wypożyczeń, rezerwacji, moduł serwisowy i integrujący system rowerowy z informacją pasażerską – dodaje Szymański.
MNIEJ SAMOCHODÓW W MIEŚCIE
– To działania dążące do ograniczenia emisji CO2, w które wpisuje się ekologiczna komunikacja. Chodzi o to, by przesiadać się na rowery i transport miejski w codziennych podróżach i rezygnować z przejazdów samochodami do pracy – podkreśla Szymański.
Rowery będą miały wbudowany system aktywny GPS i terminal płatniczy. Będzie można zostawić je przy dowolnym stojaku, a także za pomocą aplikacji – możliwa będzie wcześniejsza rezerwacja.
opr. hb