Lokalizacje stacji ustalono je na podstawie konsultacji społecznych. Prowadzone były w Trójmieście i Redzie. To właśnie do tych miast trafi ponad 90 procent wszystkich rowerów.
W biurze Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot odebrano prawie 200 e-maili z sugestiami dotyczącymi lokalizacji stacji postojowych. Część stacji podległo drobnej korekcie – przesunięto je lub zmieniono pojemność, pojawiły się też nowe miejsca. Stacje będą przy węzłach komunikacyjnych, szkołach, plażach, centrach handlowych czy osiedlach.
ROWERY ELEKTRYCZNE
Dziesięć procent rowerów to będą rowery elektryczne. – Będą one jednak umiejscowione wyłącznie na wzniesieniach w Trójmieście. Chodzi o wzgórza morenowe, pod które trudno jest podjechać. Rowery elektryczne potrzebują też stacji ładowania, dlatego będą one się mogły poruszać wyłącznie między takimi stacjami – mówi Sławina Lenart, z biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.
Na terenie Sopotu na 28 parkingów będzie aż 8 takich stacji. Znajdą się także w południowych dzielnicach Gdańska. W Redzie z kolei stacje postoju Roweru Metropolitalnego będą na przykład przy stacji PKP SKM i uczęszczanym przystanku autobusowym przy ul. Obwodowej i Olimpijskiej.
ZOBACZ MAPY
Dokładne mapy z lokalizacjami w 14 gminach dostępne są na stronie Stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot >>> TUTAJ.
7800 STOJAKÓW
Stacje rowerowe powstaną w Trójmieście, Pucku, Redzie, Rumi, Władysławowie, w Kartuzach, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Żukowie, Pruszczu Gdańskim i w Tczewie. W miastach będzie łącznie 7800 stojaków, z których mieszkańcy będą mogli wypożyczyć prawie 3 900 rowerów. Inwestycja będzie kosztowała 20 milionów 300 tysięcy złotych. A ponad 17 milionów będzie pochodziło z unii. Pilotaż działania systemu rozpocznie się jesienią przyszłego roku. Natomiast właściwy start zaplanowany jest na wiosnę 2019.
Joanna Stankiewicz/mich