Będzie duża podwyżka opłat za wywóz śmieci w Słupsku. Stawki za odpady segregowane wzrosną o 10 proc., niesegregowane – o 37,5 proc. Projekt uchwały w tej sprawie jest już gotowy i jeszcze na grudniowej sesji trafi pod głosowanie radnych. Przedstawiciele władz miasta i spółki PGK planowaną podwyżkę tłumaczą rosnącą ilością śmieci, które produkują mieszkańcy.
WIĘCEJ ŚMIECI
W 2017 roku ilość odebranych odpadów komunalnych wzrosła – według wyliczeń miasta – o 1,3 proc. w stosunku do 2016 roku. W porównaniu do ubiegłego roku, odnotowano również wzrost ilości odebranych selektywnie odpadów komunalnych o prawie 9 proc. Słupszczanie o 26 proc. więcej wyrzucili także odpadów o dużym gabarycie.
– Oprócz tych podstawowych powodów, są jeszcze inne sprawy, takie jak: wzrost najniższej płacy, wzrost kosztów paliwa, wzrost kosztów związanych ze składowaniem odpadów. Nie ukrywam, że przez program 500 plus ilość odpadów wielkogabarytowych wzrosła w ostatnim czasie prawie pięciokrotnie. Te odpady również trzeba dowieźć do składowiska i je zutylizować – mówił Jan Gurgun, prezes Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Słupsku.
Karolina Chalecka z biura prasowego słupskiego ratusza zaznacza także, że wzrost opłat za odpady zmieszane ma zmotywować mieszkańców do segregowania śmieci.
– Chcielibyśmy, aby mieszkańcy segregowali odpady. Dlatego ten wzrost odpadów segregowanych jest niewielki, bo to złotówka miesięcznie. Jeszcze raz podkreślam, zależy nam przede wszystkim, aby mieszkańcy te odpady segregowali – mówiła Chalecka.
PROJEKT POD GŁOSOWANIE RADNYCH
Przygotowany projekt uchwały, zakładający wprowadzenie nowych stawek za gospodarowanie odpadami komunalnymi z terenu nieruchomości w Słupsku, trafi pod głosowanie radnych najpewniej jeszcze w grudniu. Tadeusz Bobrowski z klubu Prawa i Sprawiedliwości podkreśla, że będzie przekonywał swoich kolegów do zablokowania podwyżki.
– Uważam, że podwyżki za odbiór śmieci komunalnych nie powinno być w ogóle. Miasto przez ostatnie 4 lata odebrało w postaci dywidendy z tej spółki 7 mln 400 tysięcy złotych. W tej chwili miasto powinno oddać te pieniądze. Trzeba wytłumaczyć jakie koszty wzrosły, co by uzasadniało ewentualną podwyżkę. Uważam, że miasto powinno oddawać do spółki 7 mln 400 tysięcy. Mieszkańcy Słupska płacili za dużo w ubiegłych latach – mówił radny Bobrowski.
Nowe stawki za wywóz śmieci komunalnych w Słupsku mają obowiązywać już od 1 stycznia 2018 roku. Najpierw jednak muszą je przegłosować radni.
Paweł Drożdż/mk